Är det alltid blött och lerigt i Eslöv?

Det är andra året i rad som jag tävlar i Eslöv, och det har varit blött och regnit båda gångerna. Jag åkte tillbaka för att jag gillade banan och organiskationen var bra. Till och med bätte i år än förra året.

Efter lite panil i stallet när jag fick för mig att vi hade brottom kom vi fram i perfekt tid inför första klassen. Ett kvickt besök i sekriteariatet, vetrinärbesiktning och sadling direkt. För övrigt är det första gången som jag har varit med om att någon har kollat Hisans identitet mot passet, spännade.
Framridningen ute på gräs var under all kritik, dvs snorhalt, men de hade öppnat upp det lilla ridhuset i stället. Hisan har på senare tid börjat vägra på oxern på framridningen. Han vägar 5-6 meter innan. Vi har kommit fel på den någon gång men han överreagerar något extremt. Jag måste rida med ett enormt tryck för att komma över. När detta hinder väl avklarat gick framhoppningen som en dans. Jag planerar att bara hoppa låga oxrar tills detta släpper och vi kan hoppa den normalt. Troligen har han tagit mer illa vid sig på någon framhoppning än vad jag har förstått.
Väl inne på banan i första klassen var han lite loj mot första hindret men efter lite påmaning av matte så hoppade han hela banan felfritt. När grundomgången var slut så missförstod vi varandra rejält vilket ledde till en tokigt lång väg till omhoppningens första hinder. Detta kostade oss med all sanolikhet en plasering. Jag slutade 11, de 8 första var placerade.



Inför klass två 1.10 red vi fram i det dammiga lilla ridhuset och mjukade upp med skänkelvikningar, öppna och tempoväxlingar. Hisan svarade jättefint och kändes kanon. På framhoppningen var han okomplicerad frånsett oxern och inne på banan la jag upp ett bra tempo. Hisan svarade och hoppade högt över alla hinder. Jag tror att vi trivs bäst på utebanorna. Det är lättare att rida i en bra galopp ute och det känns att det bara stämmer.
Vi placerade oss tyvärr inte i 1.10 heller trots att vi dubbel nollade denna klassen också. Men jag är ändå jättenöjd med resultatet. För mig räknas nollorna mycket, placeringarna kommer i sinom tid och mitt mål är inte en vinst i lätta klasser utan att bygga upp ett ömsesidigt förtroende så att vi kan klättra i klasserna och där tror jag att vinsterna kommer.
Hisan är en härlig häst att tävla med, det känns att han tycker att det är kul.



Innan tävlingen hann jag med en tur på Lena i skogen. Hon kändes fin och possitiv. Jag skall försöka rida lite mer lösgörande arbete på henne innan nästa start förutom ett snabbjobb som troligtvis blir på onsdag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0