Sol och äntligen vår

Idag fick jag hjälp med träningen av hästarna, eller... Jag, Elin och Jessica red ut på Lena, Lillebror och Hisan. Det blev en härlig tur med vackert väder. Hisan drog iväg lite i galoppen med Jessica på Billebjär vilket medförde att Lena trissade upp sig så till den milda gran att hon bara kunde studsa på stället... Det är en hetlevrad dam det där. Väl upptrissad så visade hon prov på att hon minsann har 4 gångarter och kan lägga tungan över bettet. Med tungan på rätt plats så kunde hon tillslut slappna av och mjukna.

Lillebror tycker att det är latjo lajban med uteritt. Man riktigt ser på honom hur kul han tycker att det är att komma ut. Dock blev det lite passgång bitvis när Elin red. Framför allt om det går för sakta och i övergångarna. Annars skötte han sig fin och hon tyckte att han var rolig att rida.

Bus Hisan passade på att bli lite stark och dra om oss andra i backarna. Därefter fick han gå först och då skötte han sig kanon. Han testar nog Jessica lite för att se om han kan komma undan med lite bus. Nästa gång hon rider skall hon rida i hoppsadeln med kortare läder så är det lättare att säga ifrån till honom när han får sådana idéer.

Tillslut var det dax för träning av Karin. Hon fick ett rejält pass. Hon pringer och joxar massor när hon går lös, blandar galopp med några nickande steg för att sekunden efteråt springa helt felfritt igen. Vad tolkar man det som?
Träningspasset var 6 bakvarv i joggtempo och därefter 6 intervaller i rätvarv i 35 fart. Lite snabbare gick det väl, jag klyddar alltid med klockan när det skall gå fort. Kanon kändes hon i alla fall. Hon pullade inte men var pigg och fin. Dock har jag aldrig varit med om att hon har skakat så mycket på huvudet innan när jag har kört. Kanske det beror på bettet, hon har alltid haft vanligt travbett innan men denna gången åkte det gula gummibettet på. Leo hade ju det och hennes huvudlag i senaste starten.



Därefter blev det 15 minuters vila i stallet och kusk byte. Jan körde två intervaller med 18 och 20 fart.



Mina tre skyddslingar fotades sedan ut nakna någon timme i hagen för att få lite solsken på pälsen och möjligheten att rulla sig ordentligt utan täcke.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0