Mer träning

Idag var det dax för mer träning igen, det går ju inte att ha vädret som ursäkt flera dagar i rad.

Började med att rida Lena på banan tillsammans med Sandra och Crystal. Det var trevligt med lite sällskap men Lena som nu hade vilat en massa var inte så intresserad av att skritta och trava långsamt. Dessutom väckte hingsten alla hormoner i henne så det var väldigt roligt att ens försöka skritta henne förbi där. Jag red dessutom i galoppsadeln för att träna de stackars benen rejält.
Skrittade två varv och travade två. Det blir en mjukstart för damen som skall tränas så mycket som går om hon överhuvudtaget skall kunna starta igen.
"Ufo-luvan" funkar bra men ögonen är inte helt läkta. Damen har dessutom idéer... jag får inte närma mig huvudet med en bomullstuss... att spruta henne med vattenslangen i fejjan går däremot finfint... de är bra knasiga ibland de små djuren.

Jag gick sedan ett varv på banan med Lillebror. Han verkar ta skadan mycket bättre denna gången. Förra gången han var skadad var han mycket ledsen. Det är han inte nu. Han tycker att vi är lite dumma som har stoppat honom i en liten hage dock... och han höll sig inte direkt på mattan när jag gick med honom. Stundtals var det regelrätta explotioner åt alla möjliga håll... Tänk att det kan finnas en massa farliga saker runt banana, det är ju där han tränar oftast... att han inte har sett dem innan, fast då har det väl gått så fort att han har missat dem. Vi kom i vart fall tillbaka till stallet tillsammans.

Red sedan ett jobb med Hisan, han skötte sig bra. Jag försökte rida fram honom rejält för att sedan kunna samla upp honom med bibehållen energi. Det lyckades jag väl bara med till hälften. Han fick göra många övergångar och flertalet öppnor och slutor. Han samlade sig fint mot slutet av passet men samtidigt dog mycket av energin också. Det är möjligt att jag ban om för mycket samling och att det blev för jobbigt. Men lite tror jag beror på ömsesidig lathet också. Slutorna fungerade fint i varje fall. Tidigare har han protesterat kraftigt när jag har bett honom om det men nu fungerar det bra.
I morgon blir det hoppträning och därefter klinik koll. Om inte vetrinären beordrar något speciellt därefter så kommer han att få vlia lite medan matte laddar om batterierna... Travarna skall dock inte vila helt så det blir en del ridning och annan hästträning ändå.

Kommentarer
Postat av: Ullis

Jag glömde nämna att Hisan blev skodd. Det var nog dessutom första gången i år som jag faktiskt såg hovslagaren...

Jag frågare om sprickan i hoven som enligt honom var en ytlig torrspricka och inget att oroa sig för. Den andara i vågrät riktning var kanske en gammal böld eller liknade och får helt enkelt växa ner...

2008-08-06 @ 08:45:55
Postat av: Christian

Hello.. Hur hinner du med allla hästar? Du har ju snart lika många som mig :) Kul att det går bra med dem i a f. Testade monté härom veckan, kul. Har du tävlat i det oxå lr? MVH Christian

2008-08-07 @ 21:03:36
URL: http://cl.dinstudio.se
Postat av: Ullis

Jag frågar mig själv varje dag hur jag gör för att hinna med... och det gör jag väl inte.

Som tur är bara en häst min på pappret men det hindrar ju inte mig från att träna flera... tydligen!



Nästa montéstart blir för hoppningsvis i Tingsryd nästa helg. Du har väl inte vägarna förbi?

2008-08-07 @ 21:39:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0