Ordningen återställd

Nu har Ullis kunnat vara i stallet igen i i två dagar, och allt är som vanligt. Skönt, typ.

Igår var jag först hos Hisan. Det ligger en liten skjutbana bakom vinterhagarna. Vanligtvis används denna aldrig, men igår var det en sådan dag när gubbarna tyckte att det var en bra idé att skjuta prick under julledigheten. Detta innbar att hästarna or rundor i hagarna... eller det var nog mest Hisan som for rundor... Eftersom han vilaed dagen innan så tyckte jag att det nog var en bra idé att han fick komma ut lite. Sagt och gjort så tog jag in en helhispig häst som var spänd som en stålvajer och skulle sadla. Det blev inte något extrapyssel kan jag säga utan mer på med grejerna och ut innan han exlpodera. Vi tog turen i Skrylleskogen och någon explotion kom aldrig. Jag lät Hisan trava på så mycket som underlaget tillät och fattade en liten galopp i en backe. Vi var ute i ca 30 minuter.

Därefter bar det av in till Jägers. Den lille röda blev på nytt logerad. Denna gången hade han bestämt sig för att se om han slapp. Han stod ömsom på bakbenen och ömsom gjorde han utfall åt alla möjliga håll i det svåra varvet... Slapp gjorde han inte trots ansträningningarna utan vi slutade med att han faktskt gick fint i båda varven. I vänster varv kan man se att han börjar slapna av lite lite, så långt har vi inte kommit i höger utan där får man vara nöjd om det är på voltspåret han befinner sig och det i den farten man önskar.

Jag hann även med en tur på Sir Remington. Vi började i padocken och lite lättare var det att styra runt honom där inne denna gången. Vi gjorde lite sidvärts och lite öka och minska volterna. Kvallitén var bäst i vänster varv men jag hade inte förväntat mig något annat med tanke på hur han känns. Vi får öva vidare, det blir bättre och bättre, fast han tycker nog att jag är bra jobbig. Därefter tog vi en liten runda ut på slingan. Jag testade att göra några övergångar till trav. Extremt jobbigt för honom, han ville knappt trava och när jag väl fick trav satt han verkligen lite ihop. Jag tror att vi skall vänta med det tills vi har jobbat mycket mera i skritten.

Så till vad jag har gjort idag:
Först har jag ngnat mig åt persedelvård. Detta är ofta bortprioriterat och något som jag har dåligt samvete för. Det spelar ju ingen roll om jag köper kvallitéts grejer om jag inte underhåller dem. Riktigt jätteilla är det inte men att smörja oftare hade lixon inte skadat och dessutom hade det sett renare och trevligare ut. Nog om det.

Därefter tänkte jag göra slag i saken och geomföra lastträningen som jag hade planerat nu när jag var ledig och hade tid.
Transporten rullades fram och Hisan skulle lastas. Först gick han på och stängdes in med bara en liten protest. Därefter skulle vi göra om det och nu protesterades det mera men han kom in igen efter ett litet tag och kunde stängas in på nytt, duktig Hisan. Idag var jag dessutom själv vid lastningen så det var ett klart framsteg nu efter vår tillbaka gång när det gälr detta.

Slutligen blev det en timmes skritt på lång tygel för herrn. Underlaget var stenhårt överallt så några snabbare turer var uteslutna. I morgon blir det vila igen och sedan har jag väl en krutdurk till Hisan igen kan jag tro. På tisdag skall jag försöka köra iväg med honom till ett ridhus eller se om det går att rida i något av de som finns i byn i väntan på mjukare underlag ute.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0