Två uteritter

Jag vill föst och främst önska alla en riktigt god jul!

I går var jag först inne på Jägers. Det blev longering av den lille. Uffe hjälpte till och på så vis gick det att få honom att gå på voltspåret. Han acepterade inte linan runt rumpan och var på inget vis avspänd, men han är heller aldrig longerad så innan så vi får se det som ett framsteg att det ens gick. Han lär sig snabbt så det kommer nog att bli bättre nästa gång.

Jag var även ute med Sir Remington i lina med bara grimman. Han hade definitivt gjort det innan. Gud vad snäll den hästen är, helt otroligt. Innan jag kom hade en massör varit ute det var därför som vi tog det så lugnt.

Hisan fick en lugn tur med sällskap av Morena med matte. Vi red en blandning aved nya rundorna som jag har lärt mig åt Dalby hålet. Det blåste lite men hästarna håll sig snälla och vi blev inte allt för sönderblåsta. Endast skritt och trav på denna rundan. Hisan fick ändå jobba lixom mina rumpmuskler. ;)

Idag varedt först Jägers som gällde. Den lilla gick snabbjobb och det var kul att se. Han gick 1640 m 23 biten och avslutade 12 sista 500m. Uffe provade honom barfota fram och med murphy. Han sprang felfritt, de sista tre starterna har han galopperat så detta kanske är lösningen...?

Därefter blev det en ridtur med Sir Remington. Jag testade gramanen på honom. En annan tjej hade testat innan och då hade han tydligen bockat och haft sig. Idag var det inga problem. Vi började med en runda på Husiefältet och sedan avslutade vi i padocken. Han var rejält stel i höger sida. Så pass mycket att jag fick sitta och parera högerbogen hela tiden även på raktspår. I padocken var det tänkt att jag skulle öka och minska volter i skritt. I vänster varv gick det fint men i höger fick vi koncentrera oss på att gå på voltspåret och att inte välta in i mitten av volten. Här finns det massor att jobba på. Han är mycket läraktig men stannar när han inte begriper eller tycker att det blir för jobbig.

Hisan fick sedan en tur på Revinge i sällskap av Haifa och hunden Sigge. Han var bra mycket lugnare än sist när jag var ute på heden. Vid ett tillfälle blev det dock ett lite allt för snabbtrace upp för en backe och Hisan var taggad under hela ritten men han höll sig på mattan och det uppskattas. Härligt med en fin tur nu när jag skall vara iväg ett par dagar.

Nu blir det hästfritt för mig fram till lördag då jag är tillbaka igen. Förhoppningsvis är jag utvilad då och risk från min förkylning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0