Biten i benet

Idag jobbade vi med mina sittben på sitsträningen.
Jag började passet med att sitta med benen framme på sadensvulster och blunda medan Djurjouren ledde mig runt i padocken för att lättare känna mina sittben. Vingligt kändes det måste jag säga.
Därefter försökte jag böja Hisan genom att placera det inre sittbenet långt fram och nära ryggraden. Detta för att med sitsens hjälp flytta manken utåt och se till att hans inre ryggfilé inte bullade upp. Tvärt om var det den yttre som skulle få möjlighet att komma upp för att möjliggöra en korrekt böjning. Lite som om hästen vore en skateboard och rygghalvorna skulle motsvara hjulens fjädring.
Jobbigt sa Hisan och när jag försökte göra detta i vänster varv så böjde han snabbt på huvudet och visade att innerskänkeln var obehaglig genom att lådsasbita i mitt ben. Sicken buse han är.
Genom att placera sittbenet på detta vis kommer beckenet att vridas och hjälperna för böjning kommer att bli riktiga.
Ju längre vi jobbade ju jobbigare blev det för Hisan som förskte komma undan både genom att försöka stanna och klia sig och genom att putta över mig på yttersidan.
Mycket av mina problem i hoppningen med att han flyter ut åt höger och sticker åt höger när han vägrar beror mycket på att jag har haft svårt att hitta mitt högra sittben och därför gett honom möjligheten att sticka ut där. Det var även i vänster varv som han knuffade ut mig på yttersidan (åt höger) och på så sätt kunde sticka ut med högerbogen och komma fri.
Nu skall jag bara lyckas träna in detta själv så att jag kan ge korrekta hjälper... och det lär ta tid innan jag kan det, och orkar...

Leo var inne på Jägers med Jan på förmiddagen och gick provstart 1640 auto. Han gick på ca 16,8 men galopperade tyvärr på upploppet. En bra prestation av honom ändå att gå så fort och fixa starten. Han är ju inte så snabbväxlad annars.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Det där lät väääääldigt jobbigt!Men bra=)

2008-07-27 @ 16:05:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0