Vattenträning

Så var det dax för hoppträning igen. Det var Fredrik som höll i det denna gången också. Och i dag var det vattenträning som gällde. Och det var inte det lilla vattnet idag. Jag har tyckt att en av vattenmattorna sim de har liggande under ett hinder vanligtvis var stor men denna... var typ minst 3 meter brett kändes det som.
Vi började övningen med att trava över kavaletti som låg kant i kant med vattnet på ena sidan. Hisan tittade inte nämnvärt även om han hoppade över alla kavalett i så att jag nästan flög ur sadeln. Därefter travade han snyggt över.
Därefter ökades svårighetsgraden och han satte ett litet hinder på andra sidan av vattnet. Igen raktion från herrn här heller, vissa va de andra hade stora problem att komma över detta.
Nästa steg var att han satte hindret mitt i vattnet. Denna gången bjöd Hisan fint men jag red inte tillräckligt så han stannade. I nästa anridning gick det bättre och därefter tvekade han inte. Ytterligare ett steg kom när han satte hinderstöd och en högre bom i vattnet. Det blev som ett stigsprång. Fortfarande var detta igen big deal sa Hisan.
Efter detta gick vi över till att hoppa flera linjer tillsammans med vattnet. Det blev en massa snäva svängar varav en var så snäv att jag till och med missade hindret första gången. ;) Därefter skärpte jag mig och fick till även denna sväng. Vi har inte tränat på så här snäva svängar tidigare. Men det är nyttigt framför allt med tanke på kommande tävlingar.
Därefter red vi en bana. Först låg den på ca metern. Det var en del krångliga svängar här också men ack så nyttigt. Fasonerna för förra träningen var som bortblåsta. Denna gången var det hög ridbarhet och Hisan hoppade kanonfint. Vi hoppade banan ytterligare en gång på ca 1.10 efter detta.
Fredik kommenterade att Hisan var mycket lugnare, men det är ju i och för sig så här som han brukar vara. Dessutom så sa han att jag satt bättre och kom ner djupare på hästen. He he, sitsträningarna funkar alltså. ;) Men jag har massor kvar att jobba på där kan jag säga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0