Låt mig presentera AllanBallan

På helgen finns det så mycket annat att göra än att skriva inlägg... därför kommer det ett lååångt här:

Lördag:
Efter en härlig morgon med en joggingtur på en halvmil förberädde jag mig för en härlig Hubertusjakt med Hisan. Man kan inte ha mer fel. Någon hade bytt ut min härliga och coola Hisan mot... ja just det AllanBallan.
AllanBallan verkar ha missat en massa utbildningssteg. Det blir snabbt tydligt att backen funkar bättre än att gå fram och när det väl går framåt så finns det bara en hastighet... och det är 190 knyck. AllanBallan var helt säker på att han var med i ett Steeplechase lopp och sprang därför om alla andra i fältet. Om nu någon undrar så går det inte att stoppa AllanBallan. Han har helt enkelt hoppat över den biten av utbildningen och varesig kan eller vill begripa att den där uppe på ryggen vill ta det lite lugnare eller rent av stanna ibland. Som ni förstår var Hubertusjakten mer ett två timmar långt lidande för människan och två timmars urkul skuttande och hoppande för hästens del.
Jag har haft med AllanBallan att göra tidigare. Han var ett av skälen till att jag flyttade i från Vensville. Fast jag måste erkänna att detta var AllanBallan light jämfört med då.
Jag är van vid att kunna ta med mitt söta lilla fullblod på de mesta grejer. Han har i princip alltid uppförtsig och fått tonvis med beröm för att han är så cool i alla lägen. Igår skämdes jag... Runt om mig i fältet hade jag ett gäng amatörgalopptränare och uppfödare som i och för sig enades om att AllanBallan attacken lär bero på att Eighty Eight Keys finns som morfar i stamtavlan. Men det hjälper föga. Snacka om dåligt uppförade. Något upplopp blev det inte för jag var inte säker på att AllanBallan skull fixa att faktiskt få gå fort i klunga... och så hade han ju faktiskt gått i konstant galopp i två timmar redan.
Jahapp det var den jakten det...
AllanBallan var svettig från öronspetsarna till svansroten när jag kom hem... och givetvis skulle han INTE in tillspolspiltan. Märk att Hisan faktiskt hade varit där innan utan problem. AllanBallan fick fösas in med hjälp av stallkamrat. Jisses säger jag bara. AllanBallan blev till slut duschad (till och med i huvudet skall jag tillägga), och galopperade iväg i full kareta i hagen... pust.

Efter denna omtumlande ritt bar det iväg in till Jägers för en promenix med lillhingsten. Han är hingst, röd och endast 3 år... och han uppför sig bättre än vad Hisan gjorde samma dag (Hisan är ju sju, vallack och ridhäst... för sjutton).
För varje gång jag är ute med den lille gör han framsteg, det är jättekul. Avslappningen och koncentrationen kommer fortare och han har begripit vad jag vill att han skall göra. Han testar mig ändå framför allt när man skall svänga höger, då kan han kasta sig åt vänster. Han tar dock tillsägningarna bra så jag tror att vi kan komma överens tillslut. Jag överöser honom med beröm och han verkar tycka att det är lite latjo att vara ute med mig. Efteråt har vi avslutat med klining på maken, han är en riktig njutare den.

Söndag:
Idag blev det ett nytt pass för Lillhingsten. Han stod nere i hagen på fältet så det var en bit att gå för att hämta honom. Det var en massa kul att titta på för en liten hingst på vägen tillbaka till stallet. Dessutom var det årets sista galoppdag med V65 inne på Jägers. Det betyder att det kryllar av laddade hästar överallt... kul sa den lille.
Han skötte sig fint och när vi sedan kom ut färdigklädda med tömkörningsutrustning slappnade han av bra. Det var super att ta det två dagar i rad. Den lille skrittade mycket bättre och frånsett några gånger då han blev rejält distraherad så gjorde han hela tiden framsteg. Inget testande idag heller faktiskt. Det tar sig. ;)


Mycket prylar på huvudet på den lille

I ett försök att betvinga den hemske AllaBallan tog Hisan och jag en promenad för att plocka äpplen. Jag har hört att äpplen skall vara ett bra botemedlem mot sådana fasoner. Äppelträdet låg på den gamla banvallen i kanten av Revingefältet så vi begav oss dit.


Bildbevis

AllanBallan syntes inte till idag och vi hade en trevlig promenad på en dryg timme. Tillbaka i stallet blev det rykt och mys innan Hisan fick gå ut i hagen igen.
Jag borde ta mig tid till fler sådan här dagar...


Kommentarer
Postat av: christerdotter

Jag måste bara skriva hur vacker jag tycker att den lille hingsten är! =D Såå fin!

2008-11-12 @ 17:06:47
URL: http://christerdotters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0