Mindre pälsig

Idag har jag bråkat länge och väl med Hisan... Jag avskyr att behöva bråka med honom men skall pälsen bort så skall den.
Det är inte det att jag har en rikt bepälsad häst på vintern. Skall jag vara ärlig så blir det nästan ingen vinterpäls alls att tala om.
Första vintern som jag hade honom helklippte jag honom under vilda protester. Både jag och min medryttare Maria som hjälpte mig var rejält omtumlade efteråt. Då beslutade jag mig för att det kanske vore bättre att låta honom ha pälsen kvar för att slippa bråka.
Året efter var det alltså full päls som gällde. Då kom nästa problem. När Hisan blir svettig och blöt i ridhus blir han helt tokig. Han formligen vill krypa ur sin päls, han kan inte stå stilla han kan knappt gå fram och protesterna är vilda... samma effekt blir det om man lindar Hisans ben och rider ett krävande pass med honom. Då försöker han sparka av sig lindorna och blir inte lugn förrän de är av.
Förra året klipptes Hisan igen men med en täckesklippning. Med brems funkade det faktiskt riktigt bra och jag slapp använda drogerna som jag har fått utskrivna just till klippning. I år hade jag ju skaffat en mindre och tystare maskin och tänkte att samma sak skulle funka igen...
Han reagerade i och för sig mindre på apparaten men det protesterades ändå högljutt... en viss Hisan stampade med frambenen när bogarna klipptes, han hytte med bakbenen när jag kom nära virveln och han småstregrade när nacken skulle klippas... Om han bara kunde bestämma sig för hur han skulle ha det... Han får gärna ha kvar pälsen för mig bara han inte beter sig som jag vet inte vad när han blir svettig... eller så kanske han skulle kunna lära sig att tollerera att bli klippt...



Inte blev det så snyggt heller... men det är inte så lätt när man är själv och hästen är typ överallt samtidigt och man har en sax i ena handen. Det får bli finjusteringar i morgon.

Kommentarer
Postat av: Djurjouren

Hahah, nä vackrare har jag sett. Har du kollat om det är hetten i bladet han ogillar? Många avskyr när maskinen blir varm.

2008-10-28 @ 23:01:07
URL: http://www.djurjouren.se
Postat av: Ullis

Jag kollar den men jämna mellanrum just för att inte bränna honom.

Han börjar ogilla läget bara man sätter på maskinen och han hoppar rundor bara han känner vibrationerna av maskinen.

2008-10-28 @ 23:10:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0