Mörker...

Nu har vi ställt om tiden på klockan och genast blir det mycket jobbigare med mörkret. I och för sig är det ljusare på morgonen men jag hinner inte sluta på jobbet innan det skymmer... och snart är det mörkt när jag åker dit också... brrr. Jag får nog börja gå ut och gå på lunchen för att få lite dagsljus i veckorna.
Efter jobbet idag åkte jag till Jägersro för lite shopping. Målet var Hööks men jag smet in om Lindex för att invetsera i fler braiga ridtrosor. På Hööks investerades det i en yttepyttig liten klippmaskin så nu ryker pälsen i morgon...

Ute i stallet konkade jag fram bommar igen. Idag fick de stanna på marken... jag orkade inte ta fram stöd. Övningen är den samma... två bommar 20 meter emellan. Det spelar i och för sig ingen roll för Hisan hoppar även över bommar som ligger på marken. Jag hade en väldans sjå att få honom att trava kavaletti och inte hoppa studs över dem... ;)
Jag nämnde för Nina att jag tyckte att den förvända galoppen var lättare i hoppsadeln och så är det nog... min balans är bättre i korta läder än i långa.
Idag hade vi sällskap i padocken av den islandshäst. Hisan jobbade fint ända tills den lilal hästen började tölta... Jisses... Hisan fick upp huvudet och sänkte ryggen och for iväg... den var farlig ju, den sprang konstigt. Han har blivit sådan en gång innan när han träffade på en häst på LCR som hade tuppspatt, dvs ett monster.
När busehästen hade lugnat ner sig efter denna omvälvande händelsen så gick det kanon. Vi kunde variera oss mellan 5 språng framåt och tillbaka på 7 språng. Bra mycket mer reglerbart än tidigare. Jag försökte även öva på min andra läxa: att inte "tjata" på Hisan med skänklarna utan att han skall bibehålla det tempot jag ber om. Idag fungerade det mesta bra... och denna läxan är verkligen mest till mig.

Kommentarer
Postat av: Djurjouren

Som islandsryttare kan jag ju säga att det är lite småkul när man töltar på en grusväg och det kommer ett gäng med fisförnäma halvblodstanter med matchande strumpor, shabrak och jackor :d

2008-10-27 @ 21:45:06
URL: http://www.djurjouren.se
Postat av: Ullis

För att skrämma fisförnäma halvblodstanter fungerar det med nästan vilken häst som fniss.



Säger jag som tycker att det är helt normlat att rida i full dressyrutstyrsel och toppa det med svartvit jockeyhjälm med goggels på...

2008-10-27 @ 21:58:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0