En heldag i hästens tecken

Idag har jag haft att göra.

Jag började morgonen på Jägers. Det var dax för en tur på Sir Remington idag igen. Jag tror att jag börjar låta tjatig men han är fortfarande superfin. Vi började med att skritta på slingan. En av ägarna var med och körde holländaren. Därefter mötte Uffe upp och tyckte att jag kunde rida ett varv på milen i makligt 30-40 tempo, men ändå. Jag har bara joggat honom djup, rund och mycket långsamt tidigare. Lite konstigt tyckte den gode hingsten att det var att han skulle springa fortare än vanligt med ryttare på ryggen och han verkade undra om han verkligen skulle. Uffe körde med bredvid i bil och tyckte att jag skulle skärpa till honom på slutet och jäklar säger jag bara. Som han travar. Ett mjukt stöd i handen och så bara svisch sa det. Jag har tidigare sagt att Lena har svävat när jag red henne fort när hon var hel men i så fall flyger Sir. Underbart häftigt i alla fall.
Jag avslutade med lite lugnt lösgörande arbete på volten i både skritt och trav.
På tisdag kommer han definitivt flyga om sina motståndare i loppet.
Den lille röde gick i hage och bjöd oss på show här han varvade vådliga repor med diverse halsbrytande skutt och snygga poser på bakbenen. Jag säger det igen... att rida in honom kommer att bli spännade.

Därefter åkte jag med Annette till Slätteröd för att köra häst. Jag skulle köra Knodden. Knoden är tre liten och tycker att livet är en kul lek. Han är härlig och full med upptåg. Vi körde några rundor på rakbanan. Det tog mig ett litet ta att lista un hur jag skulle köra honom i och med att han är grön och jag är mycket orutinerad som kusk. Han behövde bra mycket mer stöd än de hästar jag har kört tidigare. Han har inte startat än och håller fortfarande på att lära sig att trava fort. Vi koncentrerade oss på att försöka köra så fort det gick.

Tillbaka hos Annette red jag dessutom en liten sväng på Dina i skritt. Hon hade gått ett jobb hemma igår och jag skulle rida lösgörande på henne. Hon hade tagit träningen bra och kändes mjuk och fin. Det tar emot i hennes högerbog men hon ger sig snabbt och blir eftergiven.

Slutligen blev det Hisans tur. Dressyrsadel på och ett pass i padocken för att försöka få ordning på den undflyende bogen. Detta är lite samma problem som Lindah hjälpte till att lösa i vintras men tydligen har jag missat lite på sistonne så det är på väg tillbaka. Dock inte lika allvarligt som då.
Under ganska häftiga protester startade vi passet. Jag var på honom mycket så att han skulle fram men resultatet blev mycket gå emot eller överilat. Kontentan var att bogen nog var hyfsat på plats men kvallitén i övrigt var medioker. Dessutom rider jag faktiskt extra dåligt i dressyrsadeln. Jag skall nog trimma lite i hoppsadeln lite så att jag får lite mer ordning innan jag rider i dressyrsadeln igen. I morgon blir det vila för Hisan och på tisdag tar Jessica honom. Onsdag är vikt till hoppträning. Sedan tar Jessica igen. Fredag blir det skritt och lördag och söndag hoppning. Dessuom skall Hisan avmaskas skyndsamt. Det blir en häktisk vecka för hans del.

Kommentarer
Postat av: Christerdotter

Det lir tyvärr två vilodagar för honom eftersom jag måste köra till Vissmarlöv ikväll :( Men på torsdag ;)

2009-04-21 @ 15:40:29
URL: http://christerdotters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0