Fredag och lördag

Dålig uppdatering av mig igen... Jag har åkt på något elakt virus så just nu gör jag inte många knop.

I fredags följde Lindah med mig ut till stallet för att hålla lektion. Denna gången startade vi med att hon red. Det var mycket intressant för mig. Hon hjälpte mig genom att rida Hisan enligt Kyras ABC.

A: Start och stop skall fungera
B: Svänga skall fungera
C: Flytta sig undan för hjälperna skall fungera.

Sedan fick jag sitta upp och känna på resultatet.
Det här med start och stop syftade till att få Hisan mer elektrisk för skänklarna och mer självgående. Skänkel betyder framåt och en reaktion skall ske omedelbart.
Jag har nog mer suttit och småskänklat hela tiden vilket har gjort att Hisan har struntat i det helt. Nu skulle jag i stället hålla skänklarna ifrån honom och endast använda dem när ja ville något. Detta låter väldigt elementärt men det finns mycket saker som jag gör när jag rider som jag är så att säga omedveten om. Det som Lindah hjälper mig med är att öka min medvetenhet i ridningen och då framför allt vad jag gör med min kropp. Undan för undan när jag gör rätt kommer också resultaten. Jag har en helt annan Hisan idag än när jag började rida för henne.

Vidare skulle han svänga utan att lixom ramla runt i svängen. När fick han svänga med huvudet först och därefter följa med med bogen. Slutligen skulle detta kombineras med att gå undan för innerskänkeln. Nästa steg blir att få honom att inte flyta iväg med ytterbogen i detta läget men där är vi inte än.

Vi gjorde även tempoökningar/minskningar för att befästa det där med start och stop. Hisan gjorde många fina ökningar som tyvärr inte fastnade på film. Jag bjuder på ökning i alla fall.

 

Vi kom även fram till att det tvådelade bett som Hisan har idag inte är en hitt. Han vågar inte gå fram till bettet som det är idag och ett mjukare syntetbett kanke kan falla honom mer i smaken. Vad man då skall kunna rida honom på om det blir tal om dressyr har jag ingen aning om.

Jag har även bestämt mig för att dresyrsadeln skall bytas ut. Jag gillar den inte och rider nästa aldrig i den. En teori är att jag skall ha en sadel med smalare midja. Jag gillar ju min hoppsadel skarpt och funderar därför på att köpa en dressyrsadel av samma märke. In nuvarande sadel åker därmed ut på annons omedelbums.

I går började jag med att åka in till Jägers. Jag skulle hjälpa Annette med träningen av Blixtra genom att köra Håvard. Inte mig emot det är superkul att köra. Blixtra gjorde ett superjobb på 1600 meter då hon gick väl under 30. Det är roligt att se hur hon utveckals för det gå framåt med stormsteg för varje träning.

På eftermiddagen red jag Hisan efter att ha vilat lite. Fredrik har ju smittat mig och jag kände redan av förkylingen igår.
Jag var ute på en mindre tur på Revinge med mina stallkamrater. Det var superkul för Hisan att få sällskap. Han blev dock lite väl pigg i traven och vi fick snabbt växla upp till galopp och rida före de andra för att han inte skulle få en flipp. När det väl blev tal om galopp höll han sig i skinnet. Jag hade som i ett led av mindre smarta beslut som Ulrika tar skafft mig ett Nova-bett som jag skulle testa. Det var inte alls osmart men när jag provar bett åker nosgrimman av och nytt bett + utan nosgrimma kombinerat med galopp på heden är kanske inte att rekomendera. Nu funkade det super ändå och jag behövde inte ta i honom en enda gång så jag är nöjd. Inget gapande från Hisans sida så det verkar som om han tycker att det är ok. Han får ha det ett tag i varje fall tills jag har funderat vidare och eventuellt fått tag på ett sådant  här

Kommentarer
Postat av: Linda

Oj vilken massa beröm :-). Känner mig hedrad!!

Vad är ett Nova bett?

2009-08-24 @ 00:02:37
URL: http://kanariebloggen.blogg.se/
Postat av: Ullis

Här kommer en länk till en bild



http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/500310/500310_01.jpg

2009-08-24 @ 08:17:26
Postat av: Linda

Ah, ok.

2009-08-24 @ 08:58:33
URL: http://kanariebloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0