Vetrinär och biolight

Idag åkte jag tidigare från jobbet för att möta upp med vetrinären hos Hisan. Jag ville ha tvätt på såret och eftersom jag inte kan fixa sådant själv så lätt eftersom min kära Hisan slås så är det bara droger som gäller.

När jag kom ut i hagen möttes jag av ett bauta ben. Hela underarmen hade svullnat upp något kopiöst. Det såg het groteskt ut och det var inte så jag lämnade honom igår utan detta har uppkommit i hagen.

Vetrinären kom och undersökte och drogade och hade sig... Hisan var inte så lite sur utan viftade med bakbenen trots den höga dosen lugnande som han hade fått.
Nu blev det ändå tvättat och sondat... hela två-tre centimeter kunde hn föra in sonden... inte konstigt att det gjorde ont. Såret blev sedan spolat och sprutat med salva... sedan fick han både metacam och hippotrim intravenöst. Jag skall forsätta med att ge honom det i munnen i 5 dagar... morgon och kväll... jippi. NOT

Därefter åkte jag in till Jägers för att rida lite på Sir Remington. Den fina hingsten tyckte det var kul att komma ut under sadel och var på ett strålande humör. Vi höll oss till skritt och han jobbade fint. LIte motstånd vid bogen in i höger varv, annars utan bekymmer. Han skall starta igen nästa lördag och då på hemmaplan. Jag kommer att stå på publikplats då!

Jag fick även låna en grej av Uffe som heter Biolight. Den ser ut som en blandning av ett strykjärn och en handdamsugare ungefär och säder ut IR-ljus. Den skall bland annat kunna stimulsera sårläkning så den skall nu testas och upp till bevis. Hisan var lite tveksam till den först men slapnade sedan av och tog emot behandlingen utan knussel. Det skall bli spännade att se om det har gått ner något till i morgon bitti.

Kommentarer
Postat av: Lina

IR-terapi är bra grejer, det har jag använt mig av mkt på mina hästar! Rekommenderas starkt till ALLT!

2009-08-29 @ 18:46:20
URL: http://linarenberg.blogg.se/
Postat av: Ullis

Det verkar jättebra. Såret läker som bara den och hästen är ohalt. :)

2009-08-30 @ 19:00:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0