Händelserikt i helgen

Fredag
Idag var veterinär inbokad till Hisan för årlig tandkoll och vaccination. Hisan drogades som brukligt inför sådana mindre trevliga händelser och började sin helg rejält groggy. Vad som upptäcktes var att tänderna endast var lite vassa vilket korrigerades. I höger mungipa hande han däremot blivit nypt och jag antar att det är dressyr trenset som är det skyldiga. Ett nytt dressyrbett kommer därför att införskaffas snarast.

Kvällsmat intogs hos Annette i trevligt sällskap efter att jag och Fredrik hade fodrat och vattnat alla hästarna. Lena fick dessutom ett nytt täcke så nu är hon så fin så.



Lördag
Dagen startade med en tur på Sir Remington inne på Jägers. Planen var att skritta en lugn tur kanske till och med utanför området. Tunneln ut från Jägers var nog bland det hemskaste som han någonsin hade sett i sitt liv så det var inte tal om att gå nära ett sådant hästsväljande monster. Det blev i stället en tur på slingan.
Bogen var fortfarande stel och låst men något steg här och något där i höger öppna gick det att få honom att göra. Däremot vänster suta var helt out of question. Han formligen knäade ihop baktill och gick emot med runpan och vänster när jag bad honom om det. Något hade blivit tokigt sedan i torsdags när jag red senast. Massör skulle komma ut på söndagen. Tydligen var han rejält låst i ländryggen på vänster sida och detta skulle kunna ha kommit av att han låg fast i boxen i måndags...

Hisan skulle skrittas en kort runda efter gårdagens nerdrågning. Det gick väl sådär måste jag säga. Vi tog oss fram i alla gångarter... även om jag bara hade bett om skritt och dessutom accompanjerdes detta av diverse skutt och bock. Jag kan ju inte direkt säga att jag var nöjd med ridturen...

Kvällen avslutades med två lyckade födelsedagsfester. ;)

Söndag
Efter en lång sovmorgon... eller så lång var de ju inte om man räknar med att det blev sent i gårkväll.
Jag åkte först ut till Lena som fick komma in och få avmaskning tillsammans med sina hagkompisar. Jag hade från början tänkt att tömköra lite men vädret kändes inte allt för lockande för sådana aktiviteter så jag sköt det på morgon dagen med hopp om att det då skulle kunna vara bättre väder. I stället blev det en liten tur ut på fältet i skritt på Morgan. Morgans som har franskt påbrå visade prov på mycket nerv. Han kommer nog att bli en trevlig "ridhäst" efter lite arbete.

Hisan fick en lugn ridtur med Hardy senare. Det är mycket lättare att skärpa till sig när man har sällskap. Dock var han lite för pigg för sitt eget bästa. Jag hade tänkt stå över hoppträningen denna veckan men jag tror inte att det kommer att vara någon bra idé när allt kommer omkring. Energin måste ut.

Nästa vecka skall jag bara se till att hinna med att flytt packa också tillsammans med allt annat... måste man verkligen sova?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0