Helg igen

Så var vi där igen... en hel helg har gått och jag har inte uppdaterat.

Lördag
Jag åkte ut till Annettes och Lena efter en välbehövlig sovmorgon. Jag behöver helt klart att sovmorgon oftare... Jag får nog göra slag i saken ochbli egen företagare på riktigt snart tror jag.

Jag har funderat ett tag på om jag skall stärka Lena lite för att hjälpa henne med hennes patellaupphakning. Sakt och gjort klädde jag henne i en sele och begav mig ut på uppdrag tömkörning. Först blev hon väldigt paff... "Vill den snurriga tvåeningen att jag skall gå ut utan vagn?" tycktes hon säga... "Och ingen käk... nähä... ja, just det. Denna tvåbening har bett mig om att sänka huvudet och runda ryggen tidgare". Poletten trillade ner och den lilla damen kom ihåg och tyckte att det var riktigt kul att vara ute och promenixa i lugn och ro med selen på. Det var mycket intressant att se hur hon gick. Förutom att hon rundade sig fint så avlastade hon höger bak (det är det bakknäet som hon har probelm i) rejält. Svansen höll hon åt vänster och så var hon inte ens i närheten av att spåra när jag bad henne svänga åt höger utan korsade benen så som man svänger i vagn. Vi var inte ute så länge men det var heller inte meningen. Detta skall inte göras med någon större intensitet utan lite i taget och längsamt så att vi inte överanstränger oss. Intressant var det i vart fall.

Efteråt hade jag anmält Hisan till Pay & Jump på Torns. Mest för att han skulle kunna hålla sig i skinnet idag men också för att komma över våra mentala hinder. Den sista delen misslyckades vi med kapitalt.
De första tre hindren gick bra men vi kom sedan helt fel i mot kombinationen och sedan blev det som en mental spärr. HIsan ville knapt hoppa alls och bjudningen försvann helt. Jag har en teori om att han faktiskt har gått för mycket denna veckan för att tycka att hoppningen faktiskt var tillräkligt kul för att bjuda till lite. Han var nämligen inte alls sådan i onsdags. Då var han mycket mer sugen på hinder. Dessutom var jag supertrött vid detta laget och hade dessutom magknip. Så min ridning var knappast på topp heller. Vi får putsa vidare på träningen och vänta lite till med att ge oss ut på tävlingsbanorna.

Söndag
I går badade Hisan för att kunna få manen fint flätad inför avdelningsridningen i bästa dressyrstil. Det går ju bara inte att dyka uppsom vi brukar med lerkockor i manen när det är dressyr på gång eller hur.
Hisan var lite otålig inför allt detta putsande och fejande men han märkte att det var något spännade på G och knatade fint direkt på släpet. Det var minsann ett par månader sedan han gjorde det på hemmaplan sist. ;)
Dessutom skötte han sig superfint på dressyrbanan. Han var inte ett dugg spänd och hittade inte på några direkta bus heller. Det är nästan så att jag blir sugen på att snart starta i en "riktig" dressyrtävling när han sköter sig så här bra. Vi har en hel del att trimma på med formen och så men när man rider avdelning måste man anpassa sig efter de andra så vissa saker för helt enkelt komma i andra hand.
En liten glimt av LB programmet kommer här. Det är ganska dålig kvallité eftersom strömmen hade gått i ridhuset inför ritten. I fall ni inte känner igen Hisan så är det han som är först in till uppställningen vid hälsningen och sedan andra par till höger... sedan kan ni följa mig.


I morgon och på tisdag blir det välförtjänt vila för Hisans del.

Efteråt blev det en liten tur till Lena också. Jag testade att sätta en kotring på hennes svaga ben och var bara ute och vände i princip. Hon gick rakare med bakdelen när hon fick ta i lite mer med det bakbenet. Jag är dock rädd att överanstränga därför var jag bara ute så kort. Back on track ryggstycket åkte på direkt efteråt. Jag hoppas att jag kan stärka henne på detta vis. Hon kommer att bli kollad igen av samma vetrinär som tidigare inom några veckor så då kan jag få ett expert utlåtande på om jag tänker rätt om att stärka henne på det viset eller ej.

Kommentarer
Postat av: sandra

jasså? Hisan lever. haha.. pratade med lars för någon dag sen, då sa han att leo och hisan åkt till hästhimlen....

2009-03-09 @ 10:49:53
Postat av: Ullis

Hej Sandra.

Det är Jans hästar som har åkt till hästhimlen inte mina. Hisan är högst levande och kommer så förbli. Lars måste ha blandat ihop namnen. Jag har heller inte mina hästar kvar hos Jan längre.

2009-03-09 @ 11:35:14
Postat av: sandra

jasså!haha..okej..vad yr gamle lars blivit... vem är det mer än leo då?

är det bra med hisan då?

2009-03-09 @ 11:55:29
Postat av: Ullis

Det var Leo och Sixgun som fick åka. Karin är kvar själv och Lena är hos mig.

2009-03-09 @ 12:54:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0