Dressyr är FARLIGT

Jag har alltid sagt att dressyr är farligt och det är därför jag mest ägnar mig åt hoppning.

Hisan är tillexempel huttat av mig på tävling mitt framför domaren. Vi vintras åkte jag av så det sjöng om det i ridhuset under träning (Lindah är vittne till detta). Och idag...

Hisan vilade igår. Jag hade andra uppdrag att sköta... det stavas gäster. I vart fall han skall inte må dåligt av en hagdag... men jag är dock tveksam till detta just nu.

Kvällen var vigd åt dressyr i padocken. Jag försökte återskapa den fina känslan vi hade när vi tränade sist. Typiskt nog rastade jag inte av honom först. Det borde jag ha gjort. Men han var inte spänd idag utan hyfsat fokuserad. Skritten gick super och traven kändes bra. Jag red med fokus på att flytta och tempoväxlingar. Övergångarna fick jag inte till alls idag tyvärr.
Men jag testade ett nytt bett som är godkänt för dressyrtävling och kanske skulle kunna funka så jag trodde att det kunde vara orsaken.
När vi kom till galoppen kändes han super i vänster varv. Han rundade sig fint. Möjligen böjde han sig inte riktigt så mycket som han skulle på voltspåret men det var helt klart godkänt. Sedan skulle vi ta högergaloppen. Det första halvvarvet gick bra. Sedan for fan i Hisan han gjorde ett stopp med tillhörande brall och jag hamnade på halsen och sedan på marken. En hov placerades på min högra underarm som just nu börjar anta dubbel storlek. Det ÄR farligt med dressyr... jag tänker därför hoppa i morgon.

Hisan sprang in till stallet och jag sprang skitig som bara den efter och hittade någon som stod fullt påklädd i boxen och såg oskyldig ut.
Ut igen och ny högergalopp. Han brallade lite till en början men sedan fick vi till ett bra varv på volten utan knussel.

Jag funderar på detta med högergaloppen. Varför blir det brallar där? Är det en dominashandling från honom? Är det något som stör honom? Massören kommer på onsdag så han får känna om han hittar något som gör ont. Annars verkar vila vara den gemensamma nämnaren. Det var inget sådant under tempojobbet i onsdags och på dressyrträningen senast var han hur fin som helst... Nu är det i vart fall slutvilat för ett tag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0