Helsingborgs blodbad

Idag hade jag semester. Jag tog ut en dag ledigt för att kunna åka upp med Hisan till Helisngborg och få såret öppna och kollat. Veterinärtider och jobb är inte alltis så kompatibelt och jag hade lite semester kvar så så fick det bli.

Morgonen spänderades inne på Jägersro. Jag skulle få köra Karin tillsammans med 2-åringne som Jan har tränat nu i sommar. Han har skrutit så om hur fort den kunde springa så nu skulle det vara upp till bevis.
Karin skulle vara med som sällskap och jag förberädde mig på rejäl väk i armarna.
I bakvarv under uppvärmingen pulade hon så att jag fick ligga raklång i sulkyn. När vi vände upp fick jag bara hålla i hårt men slap ligga raklång i alla fall.
Vi skulle köra i 25 till en början och Jan skulle komma upp utvändligt... nu blev det så att han låg i rygg och gormade hela vägen KÖR åt mig... Det medförde att det gick i 20 fart till en början... när vi kom in i sista sväng gormade han återigen KÖR och jag släpte Karin lite... Då hängde inte den lilla med. Han slutade på 22,8 full väg och Karin gick 20.
Nog borde han klara ett premielopp nu...

Därefter åkte jag upp med Hisan till Helsingborg.
Svullnaden runt såret var oförändrad trots att jag igår tryckte ut sjukt mycket var.
Först blev han drogad och såret ultraljudades för att utesluta att där fanns en främmande kropp.
Därefter skars det upp och det rann ut massor... Det var ett veritabelt blodbad i tvångspiltan. Hisan var till en början mycket bråkig trots droger, brems och knackande i pannan. Men när varet väl kom ut och spänningen i huden släppte lugnade han sig lite.
Vi tog belutet att låta honom stanna där i ett par dagar. Anledingen är att jag inte har någon som kan hjälpa mig med sårvården i stallet och att jag inte kan spruta honom med penicilin på något bra sätt själv.
Vi satte därför en kanyl. Detta var ingen barnlek heller. Min arm åkte ur led när jag skulle hålla i honom för att hjälpa djursjukvårdaren. Denna gången gjorde det så ont på mig att jag var tvungen att sätta mig en stund... Efter två värktabletter och lite vatten kändes det ok igen.
Vi kollade även Hisans tänder så att det inte är något som stör där. Han har nämligen lagt huvudet på send på gången och i boxen och joxat med tungan en massa på sistonne. Inga konstigheter gick att uptäcka. Dock passade min älskling på att tjonga till mig i huvudet med munstegen... Hisan blir kurerad och jag blir mörbultat på djursjukhus med andra ord.
Planen är att han skall komma hem på fredag med ett läkt sår och färdig medicinerad. Troligenfår jag även hem honom i form av ett benrangel men det får det vara värt.

Jag kollade dessutom vikten på släpet på vägen upp... exakt 1200kg stod vågen på. Bilen får dra 1250kg så det är ju super. Vi vägde sedan Hisan han väger nu 610k... De faktiska vikten på släpet blir då 590kg... inte så illa.

I morgon skall jag hjälpa Annette med inkörning av Amazing och Lena skall badas. Torsdag blir helt hästledig... till sambons stora glädje. ;)

Kommentarer
Postat av: Emmy

oj oj viken resa. Men hoppas han blir bättre nu då. Hrmmm o du med =)

2009-09-08 @ 21:42:31
Postat av: christerdotter

Ja, hoppas att ni blir bra båda två. Man vet ju hur det känns att få ett hästhuvud i skallen....men en munstege... ajaj :/

2009-09-09 @ 09:43:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0