Äntligen fredag

Fredagskvällar är galna. Jag formligen däckar i soffan framåt 9, halv 10. Galet.

I vart fall gjorde jag inte vad jag skulle efter jobbet igår. Planen var en snabbis ut till stallet och enbart mocka... nu kliade det för mycket i ridnerven så det blev en mörkertur i snön tillsammans med familjen som har stallet. Underbart.

Lena har i princip vilat hela veckan men var superlugn. En bra egenskap mot Hisan som i samma läge far i luften.
Jag har i och för sig skruvat ner havren på henne och tanken slog mig att jag kanske har haft henne på en lite väl hög havregiva. Hon blir ju lätt varm i huvudet så kanke är havre inte det ultimata fodermedlet... jag får klura på det. Hon blir ju inte tokig eller så men det är ju lättare att jobba på att få henne lugn om det inte kokar över mellan öronen om man säger så.

Vi red en lite lägre runda och jag kom till en insikt om att det inte fungerar att först be henne om att trava fort och sedan om att galoppera, än En sak i taget tydligen. ;)
Jag ville trava fort och trava fort fick jag även när jag tänkte galopp. Det gick med nöd och näppe att få henne att ta tre galoppsprång efter detta. :D

Nåväl, vi skrämde nog en stackars bilist också som antagligen trodde att han satte tre hästar i sken när vi satte av på en smal väg med höga snövallar på sidorna där vi inte kunde komma åt sidan och släppa förbi bilisten. Det måste sett kul ut, två hästar galopperandes snabbt och en i trav... he he.


Kommentarer
Postat av: Linda

Det är lite samma som med islandshästar. efter vissa gångarter försviner galoppen. fick förklarat för mig att i snabb trav (travar) och pass(isländare) så måste hästen låsa bägge rygghalvorna i sänkt läge. Det gör det omöjligt att galopera (galopp är ju en "böjd" gångart.

Man måste först låsa upp ryggen, typ genom att placera sig med en extrem ytterskänkel på vänster sida och sitta i en sluta ett tag och sen när man släpper den och ber om fart samtidigt så är hästen tacksam över att få slippa och slänger sig frivilligt in i andra böjningen och i kombination med order om fartökning såp blir det galopp. Mkt enkelt och mkt effektivt.

2010-12-04 @ 20:54:03
Postat av: Ullis

Intresant. Jag har aldrig tänkt på det så.

Då kanske jag får roa mig med upplåsning idag då. :D

2010-12-05 @ 11:22:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0