Fullt schema och en ny bekantskap

Söndag och fullt schema. Jag orkade inte ens skriva detta inlägg när jag kom hem på kvällen, men jag fick en del gjort. Dock inte allt men det berodde inte på mig.

Dagen började med sadelhämtning i stallet. Sedan bar det av hem till Jan där jag skulle hämta bilens sommardäck. Vi har tingat den ny bil och kommer att lämna Pärlan som inbyte vid affären. Det skall ske på torsdag. På onsdag varnar de för snökaos i hela Sverige (inte dåligt med tanke på vilket långt land vi bor i). Dessutom hade jag mest tid över idag.



Jan är bortrest men Göran var på gården.
Licensloppen sätter påpassligt igång på onsdag och jag hade kunnat låna Karin men hon har en liten knöl på ena senan bak och så är det det där men snön. Jag befarar att kursen blir framflyttad. I vart fall står vi över, mest för Karins skull faktiskt. Dessutom känns det bättre om Jan är hemma.
Göran bjöd på kaffe och gav mig ett par rejäla körvantar som han hade över. Det var ett par trefinger vantar fast med pekfingret fritt i stället för lillfingret. Jag behövde verkligen ett par varma vantar så dessa är super.

Sedan bar det av till Bengts Foder. Jag hade fått ett SMS om att mina reklamerade ridbyxor hade kommit... tji fick jag. Det hade de inte alls. Jag fick ändå köpt brodd... det är en bristvara denna vinter. Lite snopet att ha åkt till Veberöd i onödan i alla fall...

Jägersro var nästa stopp.
Ridning av Sir Remington. Jag misslyckades ju med att ta mig till Malmö förra helgen och under veckan hade jag ingen bil så det har dröjt sedan sist.
Den gode Sir är i topptrim och är supertaggad, han riktigt strålar.
Pigg är han också och det tar en liten stund att samla ihop sig till jobb när det spritter i benen.
Vi skrittade först en längre runda med mycket flyttande av bog och bakdel och dessutom sidverts, gick sedan över till trav och gjorde övergångar.
På volten svarade han super och har nu slutat att vara motig. Lätt som en dans går det.
Fram emot helgen åker han till Frankrike för en start på Vincenne den 1 februari. Spännade!

Jag gjorde dessutom en ny bekantskap. Eller ny och ny. Hästen har funnits i stallet så länge jag har ridit hos Uffe men jag har aldrig ridit honom innan. Nu hade en annan tjej testat att rida honom så han var ju inriden i bästa travmanér (kasta upp någon och se om det går att rida fort, he he).
Winello Toscana som hästen heter är nästan löjligt snäll. Varför vi har väntat med att rida honom  begriper jag inte längre. ;)
Winello är en stor rejäl häst som borde lämpa sig bra för ridning och till och med monté om man ser till hur han är byggd.



Han följde med bra i vad jag bad honom om för att vara andra tillfället med ryttare. Att böja sig i kroppen begriper han inte alls än. Dessutom är han lätt fladdrig bak. Jag vet inte hur jag skall beskriva men med all vikt på framdelen så känns det som om bakdelen "svävar" bakom honom. Äsch vad jag är dålig på att förklara. Han behöver i vart fall lära sig att skifta vikten. Nu har jag alltså lite mer kul att syssla med igen. :D

Slutligen Hisan.
Lite längre uteritt idag. Det blir en del bock och brall till en början varje tur känns det som, han lugnar dock ner sig snabbt och som jag sa tidigare är det inte längre explotion utan mer stora språng. Hälst skall han ju inte göra så alls men detta är lättare att hantera.
Vi hade en insident på turen där det kom springandes två söta fjordhästar i  en hage. Tokigt farliga sa Hisan och hade han fått bestämma hade vi vänt hem just där och då. Nu fortsatte vi ritten och i övrigt gick det super.
Han är avslappnad men otroligt pigg.
Små protester kommer så fort det blir lite mer ansträngande (läs djup snö eller liknade). Men viss förståelse för detta har jag. Han har ju vilat och tappat lite muskler så det är ju klart att det är jobbigt. Nu sitter jag ju inte och rider i djupsnö hela tiden. Men det är drivor längs vägarna så det blir ganska blandat om man säger så under en och samma ritt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0