Solig dag på Klampenborg

Idag har jag spenderat en heldag på Klampenborgs galoppbanan och tittat på fina hästar i kubik och även med lite dramatik.

Jag älskar att titta på de fina fullbloden. De är så vackra. Galoppen är så snofsig jämfört med travet. Blanka hästar med mönsterryckt och utrustning i grälla färger. Det är spännade att studera dessa hästar i ledvolten, även om jag värkligen inte vet hur man skall se vilken av dem som sedan kommer att springa bra.

Det är inte för inte som jag tidigt blev aldeles tagen av dessa vackra hästar och bestämde mig för att själv äga fullblod.

Inspirerad red jag ett dressyrpass på Hisan när jag kommit hem. Rent logiskt borde jag ha blivit inspirerad till att klä på honom galoppsadeln och låta honom springa fort... men det tar vi en annan dag.

Jag försökte att inte nöta med skänklarna på Hisan idag. I stället hade jag försett mig med ett vanligt kort spö. Anledningen är att jag mest tycker att han sparkar mot dressyrspöet när jag använder det mot rumpan på honom. På hoppträningen brukar han få en lätt touch med spöet på bogen och han brukar direkt ta i då. Så jag tänkte helt enkelt prova.

Jag tycker att mitt försök föll väl ut.
Först försökte Hisan att försvara sig mot all drivning i traven oavsett om det var röst, spö eller skänkel med att galoppera. Efter en tillsägelse gick han fram.
Han dummade sig lite i vänster varv igen men det verkade som att jag kunde rida igenom det.
Mot slutet av passet kändes han super. Han svarade för lätt drivning och gick av sig själv utan att jag behövde påminna i varje steg.

Jag hoppas att vi kan fortsätta på detta språret.

Nu skall jag ta hand om min mycket röda solbrända rygg... men efter en trevlig dag är det värt det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0