Sommaren är här med besked

Igår blev det en lång dag och jag hade ingen ork att skriva inlägg när jag kom hem.

Det var cup i Vellinge som stod på schemat och resultatet var först en bra runda i 1.20 med ett nedslag i omhoppningen och utanför placering. Eftersom vi siktar på att kvala in till The Tour of Amatures i Falsterbo så jagar vi placeringar... men de verkar inte vilja infinna sig. Det kanske inte är meningen.
Jag har ju lyckats med det många gånger själv innan också... trillat ut från placering och haft fina dubbelnollor till och med. Den nedrans oturen verkar följa med.



I andra klassen gick musten ur ekipaget mitt i banan och tyvärr blev det en uteslutning på grund av mer än 20 fel. Sådant händer.



Däremot undrar jag om det är något jag skulle gjort anorlunda för att han inte skulle ha kroknat sådär.
Förra sässongen hände det liknande att han stumnade till men då hade jag sämre förberedelser i och med sårskadorna han hade så jag trodde nog att det berodde på det.

Denna tävningen var det dock i skillnad mot tidigare tajt mellan klasserna och vi hann inte ställa in Hisan i släpet som vi brukar (han står oftast och sover där på tävlingsplatserna). Kanske hann han därför inte återhämta sig och varva ner. Han ville heller inte dricka men det är inte ovanligt. Jag får alltid truga honom när vi är iväg.
Det var dessutom årets första riktiga sommardag igår och ingen hade väl ställt om sig helt och fullt varesig människor eller djur.

Jag har funderat en massa på det där med mjölksyra och kondition. För han stumnar liksom till och blir vinglig i anridningen. Sedan kommer rivningarna...

Jag har ridit intervaller i syfte att öka orken i uppladdningen inför sässongen. Tydligen räcker det inte helt. Är intervallerna möjligen för korta eller för få? Han får mycket kort återhämtning mellan, men kanske blir inte det helt rätt?

Något som jag tror på är att jag ofta rider för korta pass. Det beror dock helt på mig och att orken inte infinner sig alla kvällar. Jag har funderat på att låta honom gå flera pass vissa dagar men jag har inte gjort slag i saken angående det än. Kanske är det helt fel tänkt?

I vart fall begav jag mig med Hisan till Flyinge idag för att rida lite tempo.
Enligt alla prognoser så skall det regna hela dagen i morgon och därför kändes det inte helt 100% att vila honom idag. Det finns fler tankar bakom. Jag väntade till eftermiddagen med att rida idag. Dels för att unna mig sovmorgon och pyssel med blommorna på balkongen först och så dels för att jag ville se hur han kändes när det var som varmast.

Jag började med att jogga runt den gamla terrängbanan. Red lite voltarbete i friskttempo på Åbanan. Red sedan vidare i enbart trav och galopp längs med ån och på den gamla travrakbanan, och så tillbaka. (Galoppbanan är avstängd sedan kvarka-larmet som fortfarande inte är hävt.)
Sedan travade jag av honom på väg tillbaka över terrängbanan. Hisan kändes fin och hade inte träningsvärk från gårdagen. Vi var ute i ca en timme och tempot var högt. Han kändes lite matt på slutet så kanske är det som jag misstänker att jag inte rider tillräckligt.

Det blir också mer sällan som vi rider ut. I vintras för underlaget men också för att Hisan var så jobbig när jag red ut själv. Nu är de tendeserna borta men tiden är knapp och jag vill åka iväg till bättre underlag om vi skall rida längre sträckor i högre tempo. Grusvägarna runt stallet är lite för hårda just nu.

Veckans upplägg är i vart fall vila i morgon och så ridning fram till nästa tävling som blir på lördag. Sedan kommer Hisan att ha tävlingsvila i minst två veckor.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tror att du borde hoppa eller klättra jävligt brant minst 2 gånger i veckan och träna den där bakdelen som blir trött.

Och om nu inte hoppar ut och galopera heat, inte intervaller. Galopera ganska snabbt i tungt underlag lika länge som det tar att hoppa en bana. Skritta av i 10 minuter och gör det igen. Skritta nån minut bara och ställ honom rent stilla i 10 minuter och galopera en sista gång i maxtempo.

Detta gör du var 14 dag, inet oftare för det är mjölksyraträning.

Dan innan tävling bara avslappnad skritt.

2010-06-07 @ 11:51:29
Postat av: Ullis

Det är ju förbaskat synd att Flyinges galoppbana är avstängd... den ligger nära och har tungt underlag. Jag får klura på vart jag skall ta vägen för att rida sådant jobb.



Jag skulle vilja åka ner till Klagshamn och rida i vattnet där vi var. Men frågan är om jag ens får i honom när jag är själv. ;)

2010-06-07 @ 15:56:21
Postat av: Ullis

Sedär... jag skall inte åka till Klagshamn och bada med Hisan... tur att jag satt och surfade. Internet är fantastiskt.



Tydligen har de kvarka på ridskolan där så det är helt enkelt en mycket dum idé.



Jag får fundera vidare på andra platser att bege mig till.

2010-06-07 @ 22:16:22
Postat av: Anonym

Jägersro?

Finns en fantastisk backe i närheten av Belntarp där jag åkte och konditionstränade mina djur. Tvärbrant och tung sand. Nått ridspår som finns där. Övriga slingan är oxå underbar men inte djup sand.

2010-06-08 @ 10:21:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0