Summering av helgen

Nu har jag varit lat med bloggandet igen. Här kommer därför en resumé:

Fredag
Det blev som så att jag åkte ner till Annette för att hjälpa till att ta hem hennes häst med föl från Brodda. Väl där kom vi mitt i insemineringen av ett sto som vi fick hjälpa till med. Så nu har jag varit delaktig i tillverkningen av ett stycke travhäst. ;)

Sedan blev det ridning av Hisan. Det blev ett pass i paddocken med fokus på framåtbjudning à la Jari. Mot slutet att passet behövde jag inte driva så mycket.
Oavsett om detta kommer att bli lösningen känns det förbaskat dumt att rida så, slängtrav lixom. Hisan är bara sådär nöjd med övningen dessutom. Men alla sätt som senare blir bra köper jag.

Lördag
Tävling utanför Kristianstad på Gärds ryttarförening. Detta var den sista tävlingen i vårt maraton för att försöka kvala in till Falsterbo. Det blev stolpe ut. På varje tävling har Hisan gjort superfina rundor, men också ett par bottennapp. Men han har inte blivit placerad och det var vad som skulle ha behövts.
Mitt delmål att meritera Hisan är ändå uppnått med råge och jag är superstolt över honom. Han formligen kliver över 1.25 lätt och mot slutet av sommaren skall han nog gå någon 1.30. Han kommer att fixa det fint.

Fram tills dess skall jag jobba på ridbarheten (reglerbarheten och bjudningen) och så skall jag ut på ett par mindre tävlingar själv. Men först skall min stjärna få vila från tävling.

Tillbaka till gårdagens rundor:
Fösta rundan var en tidshoppning. Banbyggaren hade byggt två kombinationer som verkligen var utslagsgivande. Den första var en brun enfärgad kombination och den andra var med enfärgade bommar i olika färger som dessutom var sista hindret. Här blev det problem för Hisan. Det regnade dessutom under ritten. Ingen gillar regn.





Inför nästa klass hann Hisan kopla av i släpet och ladda om.
Vi ändrade broddningen så att han skulle få bättre grepp då gräset var långt. Ryttarinnan fick en Ipren mot sina knän och stjärnsmällen hon fick i sista kombinationen. Dessutom satte hon på sig sporrar.

Andra rundan blev fin men tyvärr åkte två bommar. Stolpe ut som sagt.



Som sagt tidigare. Hisan har visat att han hör hemma även på lite högre banor.

Söndag
Vila för Hisan som sagt. Borstning och inkletning i arnika i samband med massage efter mattes förmåga. Tja det skadar ju inte i alla fall. I övrigt enbart hage.

Jag hann också ner till fölis igen och tog in Lena och den lilla för pyssel i boxen.
det blir lättare och lättare att umgås med den lilla.



Man behöver ju dock inte vara så gammal för att hitta på ofog.

En tråkig nyhet som har nått mig i helgen med som ändå verkar få en bra utgång är att Sir Remington står uppe i Helsingborg. Han hade i fredags fått tarmbrock och har blivit buköppnad. Veterinärerna ger honom en god prognos så nu får vi hålla tummarna för att inga komplikationer tillstöter så att han kan göra comeback senare efter konvalecensen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du får hälsa Uffe från mig, håller tummarna. Så otroligt tråkigt.

Slängtrava på, det är just vad ni behöver massor av!!!

2010-06-14 @ 11:07:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0