Första advent

I torsdags hade jag fullt upp med jobbet så det blev ingen ridning för min del. Det är inte ofta jag har en helt hästfri dag.

Fredagen bjöd på ridning av Hisan... men inte direkt. I onsdags blev det bara skritt och trav i snön och torsdagens fortsatta snöande gjorde att det bara blev skritt för hans del. Jag misstänkte att jag hade med en mycket pigg Hisan att göra så han fick roa sig lite i paddocken själv först... och som han sprang. Jag tror inte att jag såg något galoppsprång utan brall eller spark alls.

Han avslutade med att springa, kasta sig ner i snön för att rulla och fara upp för att ta fart igen... han är minsann lite galen min käre Hisan. Är man utan ryttare och naken i snön får man bete sig så.

Jag red ut en kort tur efter vägarna efteråt. Jag hade då en lugn och sansad Hisan som bara rullade på och var en fröjd att rida. ;)

Lena fick vila för i fall jag skall vara ärlig så var jag mer än lovligt trött.

Igår hade jag planerat in en liten pay & jump för båda hästarna i Skabersjö. Nu blev det inte så för Skåne bjöd på både mer snö och blåst. Den kombinationen brukar inte vara kompatibel med att köra hästsläp på ett bra och säkert vis. Klubben ställde därför in och det var på sätt och vis skönt.

Lena fick i stället ridas ut. Hon låg först på rejält i handen och jag fick anstränga mig för att få henne av bettet så att jag kunde rida mer normalt. Min högerarm är inte helt 100 efter senaste avramligen så jag uppskattar så att sig inte att ha hela hästen i handen.
Hon släpte efter fint och blev snabbt behaglig efter lite böjade övningar. Vi provade lite galoppfattningar på vägen hem. Hon fattar direkt på min hjälp men det finns bara vänster galopp. Jag antar att jag får stärka henne mer för att trolla fram den andra galoppen. Vänstern är inte direkt kort men är ändå hyfsad i takt och tempo.

Efter ett snabbt pit-stop hemma för lunch begav jag mig ändå ut med släp för att ta mig med Hisan till ridhuset.

Denna gången kunde han faktiskt gå ända fram till rishusdörren utan att konstra, men vad han var spänd. Det där ridhuset är tydligen farligt på riktigt. ;)

Väl inne slappnade han av utom vid kortsidan där ingången är. Vi får öva på det.
Jag varierade våra vanliga övningar och fick en pigg och framåt Hisan till svar. Ett bra pass med andra ord. På slutet roade jag mig med att göra galoppfattningar som jag studerade i speglarna. Vänster fattar han rakt, men höger vill han gärna hoppa med rumpan åt höger just i själva fattningen. Jag försökte undvika att han gör så genom att sitta rakt men jag lyckades inte helt. Bättre och rakare blev det i alla fall.

Idag har jag först ridit Sir Remington. Han vann sitt senaste lopp och nu är han taggad till tusen. Jag fick verkligen jobba honom och ge honom uppgifter att fundera på annars ville han gärna dra iväg. Han hittade till och med på bus och vände runt på en 5-öring på ett ställe. Det gick riktigt att känna på honom att han lekte lite, han hade gjort samma med Uffe i vagn förra veckan... jag misstänker att Uffe uppskattade det än mindre än min som fick sitta på. ;)

Därefter följde Fredrik med ut till stallet för att åka lite skidor... med Lena som draghjälp.

Lena var också taggad. Hon älskar snön. Första dagen den kom kastade hon sig i den och lekte runt. Idag var det öronen fram och hon ifrågasatte inte en sekund att Fredrik skulle åka med bakom.
Vi började i skritt för att sedan testa lugn trav och slutligen lite snabbare.
Fredrik hängde med bra och stod stabilt på skidorna. Lena blev kanske lite väl het på gröten men så får hon sällan springa på numera.
Så som vintern verkar bli i år så får vi testa fler gånger. Jag är lite sugen på att testa att tolka utan ryttare men min arm måste bli bättre innan jag ens skall försöka mig på sådant.

Jag red dessutom ut en kortis på Hisan. Han var lite mer ofokuserad idag. På vägen bort var inte bjudningen med helt utan det var roligare att titta på saker runt omkring. När vi vände ville han hem och gick fram mer.
Uppförandet var ändå bra och det var inga bockningar eller brallningar alls från hans sida.

Jag hade dock lite känningar typ överallt efter ritten på Lena... man kan väl säga som så att det var ett bra tag sedan jag red
monté och det tar på krafterna att stå i snabb trav i korta läder... hade det varit ett lopp hade jag inte hållt ett varv ens.
Att då rida två hästar på raken inverkar typ negativt på sitsen kan jag säga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0