Procenten

Igår blev det träning med bommar för Hisan. Jag ville att han skulle tänka på annat och få bjuda lite fram.

Det gick väl sådär. Jag kände mig inte frisk och Hisan var inte helt sammarbetsvillig. För att öka bjudningen ytterligare hoppade vi lite stockar och annat i hagen. Jag var dock lite osäker på underlaget då hästarna hade gjort långa promsspår i hagen så sådär främjande för bjudningen blev det väl inte...

Jag förökte filma bommarbetet i paddocken men lyckades med att vinkla kameran helt fel så filmen blev obrukbar... som sagt det är inte helt lätt att rigga från hästryggen.

Det blev i vart fall ett rejält galopparbete och det är ju aldrig fel.

Så idag då. Jag vaknade och kände mig fortfarande konstig. Turligt nog verkade det släppa lite ute i friska luften... men jag känner mig inte helt hundra nu heller. Jag hoppas att det skall ändra sig med lite vila ikväll.

I vart fall blev det programridning av i Lomma.

Lite brister fanns det dock i organisationen... först fungerade inte GPS koordinaterna så vi fick köra dit på känn. Sedan hade de ingen aning i sekretariatet om vilken klass det ens var som gick... inga startlistor fanns... och varje ritt tog en sabla tid.

Bortsett från det var det mycket trevligt. Vädret var kanon och framridningen ute var fin.
Underlaget i ridhuset däremot skulle jag aldrig vilja hoppa på, ej heller rida på till vardags... det var stenhårt. Men 5 minuter dressyrtävling en gång lär inte skada så mycket.

Det var en pay & ride vilket innebär att det är en träning i tävlingsform. Trots det tyckte de inte att hästarna fick ha benskydd, vi skulle också ha nummer på hästarna vilket kändes som lite overkill. Hisan var så fin i lindorna dagen till ära.. han stod dessutom ut hyfsat i dem också. Jag bifogar en liten film från framridningen bara för att ni skall se hur stilig han är i de förhatliga lindorna.

På framridningen försökte jag först praktisera "spansk framskrittning" därefter gick jag direkt vidare till galopp i lätt sits. När vi sedan kände oss hyfsat varma blev det travarbete. Hisan kändes bra. Han har dock på sistonne känts lite extra stel i vänster sida. Inget allarmerande utan bara motigare när det gäller böjningen. Massören kommer på fredag så han får titta på det då.




Väl inne på banan tog vi oss en noggrann titt på dommaren som satt nära banan... jag har absolut inte glömt bort den där starten på Torns ryttarförening... när jag for av på grund av farlig dommare.

Själva programmet gick hyfsat till en början, vid vändningen över ridbanan tjurade Hisan och ville inte svänga åt mitt håll... när han sedan svängde var det under protest.
När sedan skrittprogrammet skulle komma fick jag hjärnsläpp och trodde att det var dax för galopp... -2 poäng för felridning med andra ord. Resten gick hyfsat.



Rent poängmässigt var detta den bästa dressyrridningen jag gjort... vi ligger ju inte på någon hög nivå direkt. ;)
Vi skrapade ihop 167 poäng och fick 57,59%.
Nästa lördag har jag bokat in en riktig tävling så då får vi se till att få minst lika mycket i procent och ha slipat övergångar tills dess.

Kommentarer
Postat av: Linda

Han saknar energi och du sitter och maler med skänklarna och grejsar med händerna. ge honom en ponnyspark och lär honom gå fram för skänkeln och sitt stilla med handen. Får du enrgi kommer formen själv så du slipper sitta och greja. Övergångarna är dåliga pga av att formen är oärlig. Rid baikfrån, fram, fram fram.

Men han var fin i lindorn ai varje fall.

2010-10-18 @ 12:04:28
Postat av: Ullis

Jag är dålig på det där med ponnysparkarna.... men responsen brukar bli som när jag vänder över banan i början av ritten. Det är en dålig ursäkt, jag vet.

Jag har helt enkelt inte kommit förbi det där med att han inte tar drivningen fram och i stället går emot och protesterar. Det är så mycket lättare med hoppning i det fallet.



Jag får helt enkelt jobba på energin och mindre gnatande och fixande både med hand och skänkel i veckan med andra ord.

2010-10-18 @ 12:59:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0