Skump skump

Don't blame me for not trying...

Idag har jag vinglat runt i skritt i dressyrsadeln för att testa den där "spanska uppvärmingen" som Lindah tipsade om. Antagligen skrittar spanjorerna fram mer än jag gör och så är det ju varmare där för jag blev inte så extremt varm.

Sedan drog jag några varv i varje varv i vild galopp för att komma igång innan "dressyrridningen".

Jag red igenom dressyrprogrammet och försökte vara supernoga med vägar och hur övningarna utfördes. Jag gjorde om tills jag blev nöjd.

Slutligen riggade jag upp kameran på ett hinderstöd... tyvärr (eller det är kanske bra så att jag slipper skämmas allt för mycket) missade jag att zooma. Det är knivigt nog att rigga när man sitter på hästryggen för att tänka på sådana finesser. Banan ser superstor ut från denna vinkeln...
Stigbyglarna är längda ett hål och jag försökte fokusera på att bara sitta på ryggens yttre halva.
Jag skumpar lite mindre än vanligt men det går i slowmotion... om man lägger till lite extra spänning i Hisan för att han känner sig som en dressyrhäst när vi kommer in på banan och för att jag ofelbart spänner mig som en jag vet inte var så kan ni ju gissa på var huvudet tar vägen... enjoy... en massa minuters skump...



För den intresserade kan jag i vart fall upplysa om att jag är mör i benen och lär ha en sjuhelvetes träningsvärk i morgon...


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag ser ärligt talat inget, men vanliga fel är. För att kunna sitta på ytter så måste ruyggen vara uppe där. Har man inget stöd på ytter så finns det ingen ytterrygg att sitta på. Så jag kan gissa att du sitter i innertygeln och fuskar? Testa med att verkligen tvinga dit stöd på ytter, stöd i minst halvkilosklassen. Då måste du böjja med hjälp av innerbenet pressar långt fram och ytterbenet långt bak. Vill han gå med huvudet utåt och inte böjja sig så klämmer du för dåligt med benen. Dra inte i yttertygeln. Ta ett tag i yttertygeln, förj fyrkanten i trav och har han huvudet utåt, dvs att han följer yttertygeln i stället för att som han ska gå emot den så sparka till för mer fart på yttersidan (eller med pisken) för att driva honom till yttern och använd innerben att trycka ut kroppen utanför huvudet. Och glöm inte framåt, framåt, framåt.

Och givetvis försvåras allt av mankamsstudier. Man skumpar mindre om man skjuter in bäckenet framför magen så att säga. Böjjer du ner huvudet åker bäckenet bakom magen och då går stötdämparna sönder så att säga:-)

2010-10-13 @ 12:59:34
Postat av: Ullis

Jag vet att jag missade att zooma... typiskt men det är svårt att vara på två ställen samtidigt.



Jag skall se om jag får till en bättre filmning snart, men det är risk för regn framåt helgen och sedan är jag rädd att det är mörkt resterande dagar.



Jag får testa dina tips i vart fall... framför allt det där med att inte studera mankammen då för det är jag ju alltid duktig på.

2010-10-13 @ 13:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0