Terrängträning med Lena

Så kan man ju kalla det om man vill. Saken är den att hon har skrittat genom diket i hagen två gånger och så gått över en stock på ca 20 centimeter i både skritt och trav.
Men visst lät det bra. ;)

Jag funderar på hur jag skall lära henne galoppskänkel.
Jag har ju ingen erfarenhet av hur man lär ut det. Framför allt inte till en häst som förr väljer trav framför galopp. Det får jag nog klura på.

Det går annars framåt för henne. Traven funkar bra, skritten lika så. Hon är pigg och framåt och söker sig fint till bettet.

Det ända är att hon är tokigt tjock just nu. Jag har tyckt att hon har varit lite i tjockaste laget men nu ser hon dräktig ut igen, lilla hästen. Fast det går väl över, framför allt när motionen ökar när hon är avvand.

Hisan har vilat idag.


Kommentarer
Postat av: Linda

Lär henne sluta. När hon kan det perfekt åt bägge hållen kan hon bägge galopperna. Öva på att skifta mellan slutorna, höger vänster, förvänd, rätt vänd. I en sluta ber du om fart framåt, burdust, du måste ha henne på bettet så att hon vill framåt. De första försöken blir bara ett konstigt skutt men sen tar det sig.Låt henne bara gå iväg några steg och upprepa.

2010-10-02 @ 15:02:24
Postat av: Ullis

Ah, tack.

Slutor skall det bli. Vi har ju flyttat lite rumpa men då mer att hon skall gå undan när jag ber om det. Det skall bli spännande att se vad hon tycker om det. ;)

2010-10-02 @ 17:36:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0