Träna på mod

Det fick jag som läxa... lätt eller hur.

Jag hade fullt upp igår. Så fullt attt jag inte var hemma förrän efter 22.00. Det är tur att det är fredag idag måste jag säga.

Först ut efter jobbet var det hovslagaren till Lena.
Han uppmärksammade att hennes hovar växte dåligt. Omd et finns något att göra åt det vet i sjutton. Kanske blir det bättre om hon arbetar, eller så är det bara så.
Hon fick i vart fall en specialare på vänster bak för att balancera sin snea hov. Vi får se om det går att rätta till.

Därefter fick Hisan och Lena hälsa på varandra ordentligt. De har fått gå i hagarna bredvid varandra över dagen. De har ju gått ihopp utan bekymmer förr men jag var lite försiktig ändå.
Hisan formligen studsade på stället och tyckte skall vi leka. Lena tyckte nog att han var lika ohängd som innan och ville hellre spana in hagen. Det där skall nog gå bra.

Därefter spanade jag och Lena in omgivningarna. Hon gick fram bra och var pigg och fin. Något spänd men hon är förlåten.
En pytte slänt från grusvägen ner på ett fält var minst sagt konstig... det kunde ju ha varit ett djupt dike men i övrigt var det inga bekymmer.
Vi travade en del. Hon var som sagt pigg men låg inte på. Jag är sugen på att testa att köra till helgen. Vi får se men jag vill gärna ha folk i stället när jag testar så att det finns någon som kan hjälpa till om det skulle bli tokigt. Vi får se.

Hennes juver var spänt och proppfullt. Jag mjölkade ur lite för att spänningarna skulle släppa och det skulle bli mjukt. Jag har ju ingen erfarenhet av detta så vi får se hur det går.

Därefter drog jag och Hisan ner till Stallerhult för hoppträning.

Jag reflekterade över hur mörkt det var. Jag fick sadla i ridhuset för att se något alls. Blä för denna tiden på året säger jag bara.
Det regnade massor också under passet (tur att vi var inne). Så är det så där ruskigt som det brukar här i Skåne.

Vi hade en lång uppvärming.
Först red vi öppnor. Sedan ökningar och minskningar. Vi red diagonaler där vi först ökade, sedan minskade och avslutade med sidvärts.
Därefter tyckte Tord att vi skulle ta tag i vår högertumme med vänsterhanden för att inte kunna fixa med händerna och sedan rida på liten volt, och volta i volten.
Vad han ville var att vi skulle styra med sitsen i stället.

I galopparbetet fick jag rida ett ruter i ridhuset. det vill säga korta diagonaler mellan AEBC. Vid A och C blev vägen skarpa spetsar där hästen riktigt fick ta i för att vända runt.

Själva hoppningen var olika för oss alla.
Vi hoppade fram gemensamt på ett litet räcke där vi skulle fokusera på att känna in hästen och inte mecka och fixa innan vi hade känt efter dagsformen.

Därefter fick jag hoppa ett räcke längs med långsidan som snabbt blev högt.  Hisan kändes bra här och hoppade så in i bengen.

Därefter fick jag göra en övning som gick ut på att jag skulle hoppa en liten oxer som stod på medellinjen i en åtta.
Det blev snäva svängar och Hisan fick riktigt sitta ner i svängarna för att det skulle fungera.

Det gick bra tills de höjde hindret. Då blev det svårare. Men vi fixade det.

Vi avslutade med att rida samma oxer på fullhöjd med lång anridning.
Jag har grava probelm med underlaget i ridhuset. Det släpper ibland och jag tycker att det är läskigt. Eftersom mitt mod ibland brister så tycker jag att det är superläskigt och knyter mig.
Det resulterade i två vägringar tills jag tog mig samman.

Detta är då det jag skall öva på. När jag knyter mig så rider jag inte. Kommer vi då stort i en sväng tenderar jag att lägga mig inåt i svängen. Då släpper underlaget verkligen. Om jag i stället blir kvar i balans blir det inte så. Att det är läskigt kommer jag nog aldrig i från helt men om jag inte kan rida i ett vanligt ridhus för att jag har idéer blir det ju svårt när jag kommer ut på banorna... och det är det ju redan. jag får helt enkelt lära mig.

Kommentarer
Postat av: Linda

Det var ju den där jäkla yttern igen:-) sitt på yttern, inte kasta sig på innern. Men det låter som en inspirerande tränare. Kul.

Ang fulla juver så brukar jag (lärt av stuteriägare) ta bort allt krafftfoder under en vecka eller så, och massor med motion. Inte mjökla ur, då stimulerar du mer mjölkproduktion.

2010-10-22 @ 10:25:14
Postat av: Ullis

Foderstaten är bara hö just nu. Hon ser lite förorättad ut den lilla när de andra får mat.



Och så motion ja, det är jag med på... jag skall ut med henne i vagn eller under sadel i eftermiddag.



Men är det verkligen bra att det är sprängfyllt? Hon hade ju juverinflammation i samband med fölningen.

2010-10-22 @ 11:38:52
Postat av: Linda

Bra och bra...du vill ju att mjölken ska sluta rinna och så länge man mjölkar ur det så kommer det att produceras mer. Det är så man gör enligt min stuterigubbe.

2010-10-23 @ 12:48:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0