Studs

Hoppträning igår igen i Stallerhult.

Det blev sent. Mycket av anledningen till det är att vi startar sent. Men sedan håller vi också på i ca två timmar. Tränaren pratar mycket och vi analyserar våra ritter. Det får liksom ta den tid det tar.

Vi började med uppvärming i trav. Övningen från förra gången med öppna, volt, öppna återkom. Hisan kändes riktigt fin och bjuder mer och mer själv. Härligt för då silpper jag vara där och nagga med hälarna och bli blå i ansiktet av ansträngning.

Sedan gick vi över till galopparbetet. Hisan tjorvade i högervarv. Han ville inte ställa igenom och tjafsade i munnen.
Tränaren satt upp och hjälpte till att få honom att ge efter. Han låste typ innerhanden och lät honom slåss mot sig själv. Hisan blev arg men sedan gav han sig och mjuknade då. Shit vilken dålig förklaring känner jag.
I vart fall gav det resultat.

Vi hoppade fram på en låg grind och sedan gick vi över till att hoppa studs. Hisan fick ta i ordentligt vilket är nyttigt.

Tränaren tyckte att jag skulle stå mera i två punktssits än att sitta ner mot hindren. Nu har jag övat på att få tillbaka överlivet något så in i bängen under lång tid så att helt plötsligt gå fram med överlivet om än lite käns helt fel. Dessutom behöver jag öva upp lårmusklerna för att få stabilitet, de har liksom vilat sedan senaste montéstarten... och det var ju inte igår. Så mer träning för mig med andra ord.

Det som är bra med dessa träningar är fokusen på ryttaren. Att Hisan kan hoppa vet vi redan. Visst skall han också tränas men om inte jag tränar så kommer vi ju ändå inte förbättras. Vi måste starta i rätt ände om man säger så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0