Tävling i dagarna två

Nu har våren kommit hit med besked. Igår stod jag utanför stallet och putsade utrustning med ärmarna på min tävlingsskjorta uppkavlade. Så underbart det var.

I lördags var det dedssutom hopptävling på hemmaklubben.

Det vore att ljuga att säga att det gick bra. Vi har kommit in i en negativ trend igen. Inget allvarligt som inte kommer att gå att fixa men ändå.

Hisan har ju varit hur pigg som helst och på gränsen till explosiv hela veckan. Jag har dessutom inte hoppat då träningen inte blev av.
Sista hoppningen var terrängen förra helgen då han verkligen exploderade dessutom.
En exploderande Hisan gör mig osäker... och är jag osäker rider jag kass... det ena leder till det andra.

I 1.10 blev det klydd på hinder nummer två. Det var en oxer placerad så att det blev en skarp sväng från väggen med ett kort avstånd. Jag kom helt fel i anridningen.
Trots att vi hade gått banan med Tord så påbörjade jag vändningen för sent och kom då på en halvdistans mot. Hisan ville då inte hoppa. Resten av banan gick bra och vi rev inget.

I 1.20 var hinder nummer två samma och jag blev osäker då vi hade haft lite strul på framhoppningen innan. Det gjorde så att jag inte red mot utan mest åkte. Hisan smet åt sidan.
Vi hade dessutom rivit första hindret och rev även tvåan när vi väl hoppade. Sedan flöt det på bra ett par hinder fram till 6:an. Anridningen stämde inte här heller och vi fick en halvdistans. Denna gång hoppade Hisan ändå vilket ledde till att vi kraschade hindert. Då 6:an var en kombination gick det inte att ur detta läget hoppa ut på oxern.
Vi blev alltså uteslutna.

Nästa tävling blir utomhus om ett par veckor. Det känns som om vi har tusen saker att jobba med tills dess...

Idag har jag på nytt försökt mig på det där med dressyr.

Men det verkar vara lögn rent att få det att klaffa där inne på banan.

På framridningen hade jag först en stretig Hisan och sedan blev en fin och mjuk Hisan. Sedan satt det en gäng sura tanter på läktaren som skrek i högan sky när jag travade lite i collektingring...
Då tävlingen var ute så slapp vi i vart fall en spänd Hisan för att det fanns en hemsk domare vid ett bord med livsfarlig duk.
Vad vi i stället hade var en Hisan som bitvis var struttig och som gick på halvfart.
Matte lyckades dock att sitta ner på ett för henne behagligt vis... men det där verkar ju höra ihop. Kan matte sitta ner är inte motorn på. Förs sent att rätta till det inne på banan för då blir det som vid första galoppfattningen... en bakutspark med andra ord.

Det kändes bättre idag än på programridningen. Kanske för att jag hade en plan och lyckades med att rida bättre vägar. Nu räckte det ju inte ens lika långt för procenten blev endast 55.

Temat för helgen har alltså varit. Jag bromsar igen... det var ju det vi skulle vara ur... eller?

Här kommer i vart fall en film på hela härligheten. Med kommentarer: mina angående hoppningen och domarens när det gäller dressyren.


Kommentarer
Postat av: em

ja vad hände, du rider inte lika bra som du brukar...på det igen..=)

2011-04-04 @ 10:17:06
Postat av: em

se du tejejrna som står där och är läktar experter...

2011-04-04 @ 10:18:08
Postat av: Ullis

Jag tror jag behöver lite tid till efter senaste vurpan. Jag har fortfarande lite känning i revbenen när jag nyser. Men det blir stadigt bättre.



Ljudet av ett par staketryttare har bestämt hamnat på filmen. ;) Men sådant får man bjuda på.

2011-04-04 @ 15:17:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0