Debuten

Jag har haft en helt galen helg. Helt galet rolig har den varit men det har varit minst sagt fullt upp.

I fredags efter jobbet åkte jag ut till banan och hjälpte till med förberedelserna. Jag byggde också hoppbana. Någon ork till att rida fanns inte... inte heller för att åka ner till hästarna. De är helinackoderade nu över sommaren så det är inte så att jag behöver var där om de ändå vilar... men jag brukar inte inte åka till stallet oavsett. Men ibland måste jag tänka på mig också så därför blev det så.

Sent i säng och upp tidigt för att vara funktionärsansvarig första dagen av tävlingarna. Det var minst sagt kaotiskt men också mycket kul. Jag avslutade dagen med att vara hinderdomare i terrängen. Jättekul!
Sedan bar det av sent ner till Hisan för att rida honom. Det fick bli rastning i ridhuset för något mer fanns det inte ork till. Han skulle ju badas också, och knoppas... och så skulle utrustningen putsas.

Söndagen startade klockan 4.00. Allt för att jag skulle hinna med att hämta Hisan innan min dressyrstart som var kl 7.24. Galet tidigt men på sätt och vis mycket bra då det var superlugnt på tävlingsplatsen.

Det regnade massor under lördagen så alla banor var vattensjuka. Jag hade kollat att Hisans skor satt bra dagen innan men på den vattensjuka banan sögs skorna fast och snart började de klonka och ha sig. Jag avbröt därför framridningen och höll mig på spåret som är grusat runt Warren-Haistings. Det var lika bra att spara sömmen så att dojjorna inte trillade av.
Dressyren blev ok till en början men jag lyckades inte hålla ihop det hela programmet igenom. Domaren verkade ändå ha vaknat på rätt sida för jag fick fina betyg även för uppenbara missar som att fatta sisat galoppen långt senare än jag skulle... det blev bedömt som en 7:a. :)
Jag skrapade ihop 63% vilket jag är supernöjd med.

I banhoppningen som jag också red med klonkande skor gick det super. 90cm kändes plättlätt och trots att Hisan tramsade sig inför sista hindret som var kombinationen så lekte vi oss runt banan felfritt.

Mellan hoppningen och terrängen var det flera timmars väntan. Hisan fick därför låna sin gamla box på Räften. Där stod han lugnt och åt och vilade upp sig.
Det var fler än jag som hade skoproblem och jag fick en näve söm av hovslagaren som var på plats. Jag kunde således fixa Hisans framskor i lugn och ro i stallet inför uthållighetsprovet.

Inför terrängen var jag supernervös. Hisan kändes fin och lugn men jag var osäker på om vi skulle få någon utbrytning ändå eller om jag skulle fegrida för mycket.
Nu fegred jag lite på slutet ändå... det kunde lugnt ha gått fortare.

Nu fick jag ju tidsfel som hette duga. Men det berodde mest på att jag efter hinder nummer 7 fick totalt hjärnsläpp och styrde åt fel håll. Nu får man rida vilka vägar man vill i terrängen men den jag tog var ju inte direkt den mest tidseffektiva om man säger så.
Men vi var felfria på hinder. ;)

Hela ritten och alla momenten finns här.



Idag har Hisan vilat. Han drog inte en suck efter tävlingen igår. Han var inte svettig efter något av momenten och han blåste inte heller. Så kondisen är det inget fel på. ;) Han var dessutom jättefin i benen idag. :D

Idag har jag i stället koncenterat mig på Lilla som har fått vila från allt under helgen.
Jag hade Fredrik med mig ut. Vi började med att tömköra som vanligt sedan lät vi henne bekanta sig med vagnen. Vi släpte den i marken bredvid henne upprepade gånger på båda sidorna. Hon rörde inte ens på ett öra när jag gjorde det. Sedan gick Fredrik med och höll i vagnen som om den hade varit fastspänd. Ingen reaktion där heller. I morgon testar vi i skarpt läge.

Jag hade tänkt att vi skulle kunna använda min vagn. Men när vi tog ut den ur skjulet så gick den ena skalmen av. Vilken tur att den gick sönder just då. Jag vill inte tänka på vad som skulle kunna hänt om den gått sönder när jag satt i bakom Lilla.
Nu blir det till att köpa nya skalmar... var man nu får tag på sådana...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0