Hviderups gods

Vilken anläggning! Nu var det ju i och för sig mörkt men gud vad stort det är.

Dressyrträning stod på schemat.

Jag testade en ny dressyrtränare som själv tränar för Anky van Grunsven.

Han tyckte att jag skulle variera mycket mera för att aktivera Hisan i alla gångarter och jag fick också detta i hemläxa. Han ville se stora variationer och många. Detta har jag tidigare kört för Lindah så det är inget nytt, men det tål att upprepas.

Han ville också att vi skulle jobba på kontakten, att Hisan skulle våga ta stöd och acceptera bettet mera. Som det är nu slår han sig fortfarande fri framför allt i avsaktningarna. Min teori är att jag rider för dåligt framför allt just då och Hisan är smart nog att se till att dra nytta av detta.

Vidare skulle jag inte gnata på honom utan han skulle lära sig att gå fram för skänkeln. Detta blev bättre och bättre under passet. Slutligen svarade han direkt på min skänkel men han behöll inte farten själv utan fick konstant påminnas om att det var fram han skulle gå.

Han tyckte inte heller att jag skulle bråka så mycket med ställning och böjning utan rida honom rak. Rak mankam mitt för magen sa han hela tiden. Han menade att ställningen skulle ge sig när hästen trampade på ordentligt bak och kom igenom med ryggen och halsen.

Bitvis gick Hisan rejält mot skänkeln och jag fick en hel del bakutsparkar. I det stora hela var han ändå mycket possitiv hela passet och det kändes att det gick framåt.

Jag skall definitivt testa denna tränaren ett par gånger till. Jag gillar hans väg bättre.
Han pratade massor och gav mycket instruktioner. Min hörsel är inte alltid som den skall, jag måste erkänna att jag missade massor av instruktioner. Turligt nog har jag det mesta av passet på film och nu när jag har hunnit kolla på dem har jag fått klart för mig vad han ville när jag bara uppfattade hälften. Förbaskat störigt för nu är det ju försent att göra något åt det... sådant är dock livet.

Här kommer ett smakprov från träningen.



Det regnade när vi körde dig och när vi skulle hem låg det en isskorpa över allt. Det var snorigt halt så vi fick ta det superlungt för att ens kunna komma fram. Bilen släppte ibland och det kändes inte helt stabilt att vara ute med hästsläp kan man säga.

Hisan hade dessutom en liten bula fram på skenan vänster fram. Jag bedömde att den satt i huden. Vi får se i morgon. Hoppträning är inbokad. Jag hoppas att väglaget fixar till sig annars blir det ingen körning kan jag säga.

Kommentarer
Postat av: Linda

wow vilken bra tränare!!!! Du verkade kunna ta till dig hans instruktioner och han KAN dressyr. Svänga bogen istället för huvudet, inte böjja och klydda. Behåll den tränaren, han är super.



huvudet åker upp när hästen slappar med magen. Se till att hans mage är spönd genom att hålla din mage spänd i övergångarna. Underlätta genom att lyffta sittbenen när du ska stanna med tänket att släppa in bakbenen utan att stoppa dom med sittbenen.Luta dig lite framåt kan oxå hjälpa. Och att endast förhålla med yttertygeln, aldrig inner. Inte dra utan strypa tygeln.

2011-02-02 @ 01:22:29
Postat av: Ullis

Magen ja. Jag får skärpa mig i övergångarna för det känns som om jag bara ramlar ihop när vi saktar av och då blir ju Hisan därefter.

2011-02-02 @ 07:42:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0