Tvådagarsträning dag ett och Hisan sover över

Idag bar det av till Stallerhult för den efterlängtade tvådagarsträningen. Eller jag trodde att det bara skulle bli en dag men det bli i alla fall två. ;)

Vi började med markarbete eller dressyr i hoppläder för den som vill.
Vi började med sidvärts övningar och utveckade det till att rida "ruter" i trav med skarp vändning vid A och C och sidverts därefter till B och E. Vi la även in en 10m volt vid E och B.
Serpentiner med upp till 5 bågar.
Öppna rakrikta öppna på medellinjen.

Därefter gjorde vi övergångar. Bakdelsvändning och galoppfattning efter 3 till 4 skrittsteg.
Vi red sedan galopparbete med sidvärts undan innerskänkeln på hörnlinjen.

Detta passet varade i 70 minuter och både jag och Hisan var möra mot slutet. Möra men lösgjorda. ;)

Vi pausade och åt, både fyrbenta och tvåbenta i ca två timmar. Därefter blev det banbyggnad.

Vi byggde studsar in mot väggen och sedan ett språng uthopp över oxer eller koppelräck. Detta låter mer kryptiskt än det var. Övningens utformning syns bra på filmen.



Övningen var en gymnastik för hästen som i sin utformning gymastiderade ett bakben i taget.
Avstånden i studsarna och avstånden till uthoppen var olika åt de olika hållen.

Hisan hoppade fantastiskt och jag är mycket nöjd med honom.

Jag rätade upp mig bättre än tidigare enligt Tord men mitt bekymmer som alltid är att jag har svårt att reglera.
Jag skall vara lätt i sitsen men mer upprättad i överlivet. Jag blir lätt upprätad men med för tung sits eller lätt i stisen men framåtlutad och utan inverkan.
Svår nöt att knäcka den, men med mer träning skall jag väl lyckas någongång.

Efteråt hade jag lite borstningsövningar med Fölis i boxen. Hon var väl inte allt för imponerad över tilltaget men hon får lära sig. ;)

När det sedan närmade sig dax att åka hem ringde Tord och varnade för ishalkan som var på vägarna i kombination med tät dimma. Jag lyssnade på hans råd och därför sover Hisan över i Stallerhult i natt.
Det kan vara skönt för honom att slippa åka fram och tillbaka, dessutom betyder han för mycket för mig för att jag skall utsätta honom för vad som.
Min resa hemåt tog en förskräcklig tid då jag inte vågade köra fort alls. På radion varnade de stup i kvarten för alla olyckor som skedde överallt och sa att det rådde extremhalka utanför Lund. Riktigt otrevligt väglag med andra ord.

I morgon måste vi bege oss hem i vilket fall men det skall bli plusgrader i morgon så det löser sig nog.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0