Fågelfötter och en del annat

Busväder är på ingång över Skåne. Har vi riktig otur stannar det dessutom ett antal dagar.

Det har kommit åskväder tre dagar på raken nu men jag har än klarat mig från att bli blöt.

I måndags blev det en hel del häst för min del i och med att det var helgdag.
Jag var först ute och gick med Hisan som inte visade någon direkt hälta. Han var helt ren i skritt men var något oren när jag sprang med honom. Vila/skritt resten av veckan så får vi se vad som blir sedan.
Hisan blev minst sagt vild när vi gick förbi betet med åringarna. De sprang nämligen i hagen och Hisan ville hänga på. Jag fick lite att hålla i om man säger så. Men så väst ont i benet hade han verkligen inte just då. ;)
Det är inte lätt att vara litet fullblod och ha stått på boxvila, om än bara i två dagar.

Förresten blev jag så full i skratt när jag borsade av Hisan. Han hade ett lager damm på ryggen och när jag drog borsten över fick jag syn på detta... :D



Fågel ser ut att ha spatserat omkring lite i vartfall (med fuktiga fötter...)... jag hade velat varit med och sett vad Hisan gillade det tilltaget... ;) Men lite fult är det att tjuvrida. Eller hur?

Därefter bar det av ner till Fölis.
Jag lyckades med att tappa henne i hagen då den kom en traktor med skramlande släp på vägen utanför beteshagen. Inte så bra men jag kunnde verkligen inte hålla i när hon sprang i nerförsbacke... Hon var lättfångad efteråt och följde med in snällt så ingen skada skedd.
I stallet passade vi på att bekanta oss med spolspiltan och fick frambenen badade. Hon hade något kladdigt i pälsen nämligen.
Svullnaden på benet är på väg ner, den minskar tydligt mellan gångerna jag är där.

Jag avslutade dagen med att rida en sväng på Skuttelin som förhäst till unghästen. Denna gången blev det mestadels i galopp för att springa ifrån alla insekter.

Tisdagen innebar en ny skrittrunda för hand för Hisans del. Han var helt lugn idag och spatserade på bra.
Dock har han en lymfangitliknande syllnad på insidan av skenan vf. Jag hittar inget sår och den går ner i och med skrittandet.
Lite mystiskt vad den kommer av.

Idag har vi varit ute på en ny skritt för hand runda. Jag har lyckats med att gå nya rundor varje dag trots att det inte finns hur mycket vägar som hellst runt stallet. Hisan är märkbart trött på det hela och försöker ömsom liva upp det hela och ömsom är han märkbart irriterad på de mängder av insekter som har kommit nu när vi har fått det varmt.

När det gäller insekterna så förstår jag honom fullt ut. De är jobbiga även för mig när vi är ute och går. Normalt sett travar eller galopperar vi i från dem. Skillnaden är bara att jag viftar lite med handen, men när Hisan viftar blir det ett farligt stampande med diverse ben och till och med ett och annat skutt och valfritt håll. Detta trots att han dränks i flugmedel varje dag. Men så brukar han ha mycket låg tollerans nivå mot sådant som sticks och bits.

I morgon tror jag att vi tar uppsutten skritt för att variera oss det lilla som går. Han är som sagt till synes ohalt men jag tycker att han kan vila veckan ut och så är det den där svullnaden på insidan av skenan som tillkom igår som jag är lite fundersam över. Vila är nog aldrig fel, aktiv vila är det vi satsar på.

Kommentarer
Postat av: Christian

Hej! Fin bild :) Allt väl annars? Är ofta inne här & läser..Här är det bra med alla :) I helgen ska de små få träffa varandra.. Det ska nog gå bra. Ha det bra, Mvh Chrille

2011-06-08 @ 10:43:04
URL: http://cl.dinstudio.se
Postat av: Ullis

Jo allt är bra förutom att vi är lite halta och lytta hela bunten tror jag.

Men vi är vid gott mod och snart tillbaka på banan igen tror jag.

Så kul med dina båda föl. De kommer att ha så kul ihop de båda. :D

2011-06-08 @ 21:29:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0