Ondgörelse

Nu må jag vara trött för jag har sovit dåligt de senaste nätterna. Det medför en större risk för att jag läser och tolkar saker fel än annars. Jag har heller inte ridit utan haft tid att sitta och fundera här i TV-soffan.

Om man nu gör om regler för att öka djurskyddet och delar upp tävlingar i olika riskgrader... varför i hela friden sänker man då veterinärkontrollen av hästarna i hoppning och höjer den i dressyr? Var det någon som hade mer otur än vanligt när de tänkte till lite där?

Tidigare har det varit veterinärbesiktning från regional tävling och uppåt om så höjden på hindren i lägsta klassen har varit 1m eller 1.10. Nu skall man tydligen få hoppa upp till 1.20 utan veterinärkoll.

I det syniska tillstånd som jag befinner mig i just nu tror jag att det skuttar runt fler "småhalta" hästar på hoppbanorna är det någonsinn har gjort på dressyrbanorna där ekipagen dessutom skärskådas av domare.
Dressyr innebär tydligen inte heller någon risk för hästarna förrän det blivit svår nivå... om det ens är en risk då. Troligtvis inte... om inte hästen snubblar på staketet eller liknande.
Dressyrryttarna revolterar mot detta och skriver insändare efter insändare i hästsporttidningarna. Tvälingarna blir ju så dyra... ha! Dessutom klagas det på att boxarna måste vara rena och urmockade till meetings... skärpning. Vem vill ställa sin häst i en skitig box där x antal hästar har bott innan och sedan låta hästen gå igenom ett dopingprov?

Med tanke på underlag, fart, landning och annat anser i vart fall jag att hoppningen slår dressyren i risk för skador med hästlängder.

Klart att det inte heter lätt klass för inget men detta är ju knappast en skärpning av sjurskyddet?

Skall jag vara ärlig så klagar jag inte på att slippa ytterligare en avgift runt tävlandet men av ren principiell omtanke om djuren begriper jag inte detta alls.

I fall jag nu bara yrar så kopierar jag in texten för hoppning och dressyr från ridsportförbundets hemsida så att även ni kan läsa. Plus en länk till originaldokumentet.

Medelhög djurskyddsrisk - ska tävlingsveterinär i den omfattning som Jordbruksverket beslutar om dels före tävlingsklass eller moment besiktiga tävlingsområdet och de deltagande hästarna/ponnyerna, dels vidta och se till att genomföra eventuella ändringar.

• hopptävling med svårighetsgrad fr o m 0,80 meter för A-ponny, 0,90 meter för B-ponny, 1,00 meter för C-ponny, 1,10 meter för D-ponny och 1,20-meter för övriga hästar
• svår dressyr (Svår B, Intermediaire II och Grand Prixklasserna)
• hoppmomentet i fälttävlan om detta sker efter terrängmomentet


Låg djurskyddsrisk
- inget krav på veterinär närvaro
• hopptävling med svårighetsgrad under 0,80 meter för A-ponny, 0,90 meter för B-ponny, 1,00 meter för C-ponny, 1,10 meter för D-ponny samt 1,20-meter för övriga hästar
• dressyrtävling på lägre nivå än svår nivå
• dressyrprov vid fälttävlan
• hoppmomentet i fälttävlan om detta sker innan terrängmomentet

Sådär... nu har jag gnällt klart!


Kommentarer
Postat av: Ullis

Sedär... nu ser jag att jag var trött när jag ondgjorde mig och att jag missade en väsentlig del i texten... Men jag har bestämt för mig att jag redan i inlägget reserverade mig för eventuell trötthet.



Förövrigt gör alla klubbar olika och det är värt att ondgöra sig över... ;)

2011-03-13 @ 19:38:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0