Tvådagars hopp- och terrängträning dag 1

Idag startade vår fälttävlans karriär. ;)

Vi började med hoppträning inne i glasridhuset. Träningen var inriktad mot terräng med långa galoppsträckor och lite specialhinder. Vi hoppade bland annat en spets och smalhinder på böjt spår med murdelar under och fixerad bom överst.

Hisan var jättefin och löste allt utan bekymmer fram till när vi skulle hoppa en liten bana på mellan 1 meter och 1.20. Vi kom mot ett litet räcke på bara metern där jag red honom för lång och tryckte av honom. Oftast gillar inte Hisan det utan stannar oftast i de lägena.
Denna gången gjorde han inte det utan snubblade rakt in i hindret och rumplade till. Hisan rättade upp sig i nästa språng men jag blev hängande på sidan för att sedan åka i backen. Jag slog mig inte så mycket men det såg tydligen vådligt ut.

Hisan drog en massa repor i ridhuset innan vi kunde fånga honom så han fick motion nog för dagen i vart fall.

Vi avslutade med ännu en liten bana där jag stundtals inte red helt hundra utan fick ett par stop på ett av hindren då jag inte hade ordentlig galopp i honom. Vi avslutade ändå bra på de sista hindren.

Innan träningen var jag nere och ryktade Fölis.
Hon har börjat släppa björnpälsen nu.
Jag lyfte ben och pysslade. Hon stod still och lät sig tas om hand på en föredömligt sätt.

Det är dax att börja visa henne ridhuset inför kommande tömkörning.
Jag skall även se till att boka ny verkningstid till henne snarast.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0