Hoppträning

Jag kom hem sent igår. För sent för att orka skriva blogginlägg.

Det var hoppträning som gällde och jag kom iväg allt för sent. Hästarna hade haft kul i hagen och dels grävt en grop och dels var delar av staketet ner draget.
Fixning av grop tog tid.

Lilla går dessutom redan på bete så henne hann jag inte träffa igår. Det tar ju sin lilla tid att leta rätt på ett stycke busig/vild åring i stor hage. Så det får vänta till helgen.

Hoppträningen bestod till största delen av att vi hoppade fem och halva. Målet var att hästarna skulle samla sig och blir rundare i hoppen men också att vi ryttare skulle få avståndet och inte behöva tänka på det i anridningen. För mig innebar det att jag inte skulle rida av Hisan mot hindren och kunna få honom att hoppa på kraft, inte på fart.

Övningen gick bra och uthoppet över oxern låg på 1.20.

Sedan skulle vi rida med samma galopp på en pytteoxer och sedan på en enstaka lite högre bom och ett räcke med kraftig marklinje.

Enstaka hinder bjuder i vart fall för min del till mer fart. Speciellt när jag blir osäker på distansen.

Det är det där med bjudningen. Kortgalopp skall kunna innehålla tryck och aktion. Det skall inte behöva gå fort. Men det är så klart lättare för Hisan om det går fort. Men då river vi ju också på tävling. Och farten för mig är att dölja min osäkerhet och den kommer av alla vägringar... att vara medveten om problemen är ju en del av lösningen...

Vi avslutade med att rida en liten bana. Räcke med marklinje på diagonalen. Enstaka bom och rakt fram till liten oxer. Sedan runt, lång galoppsträcka till 5,5:an.  Meningen med banan var att se att vi kunde rida utan att låta hästen öka och att balansen skulle finnas kvar när vi kom till 5,5:an.

Det gick sådär. Hisan blev stark mot bommen och laddade i väg. Då jag ville genomföra banan väl ville jag inte fortsätta i detta läget utan styrde undan och gjorde en ny anridning. Det tog ett par varv att få igenom halvhalten och få tillbaka honom så att vi kunde fullfölja banan i avsett tempo.

Som jag säkert tidigare har skrivit så är det den där styrkan som behövs för samling som verkar tryta på alla plan. Vi jobbar vidare med den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0