Håhå-jaja

Min motivation är i botten just nu. Jag har bara lust att ge upp allt runt hästarna och bara sluta. Kan man det?

Det kommer i och för sig inte dröja många dagar innan jag saknar det igen, det är jag säker på så det verkar lite onödigt jobbigt att ge upp.

Med Hisan går det bakåt just nu. Jag hinner knappt med att rida själv och det sätter sina spår. Det går inte att ligga på latsidan och tro att man skall kunna prestera samtidigt.

Och det är just i detta som den största delen av mitt motivationstapp ligger. Det har gått framåt med Hisan hela vintern. Vi har kommit långt men just nu går det käpprätt åt skogen. Vi är tillbaka på ruta ett när det gäller massor av basala grejer så som att jag bestämmer vägen när vi är ute och rider och så det där med att kicka mot skänkeln igen.

Igår var det det första som kom som svar på min travhjälp. Ett stor spark bakut. Det är inte ok. Hisan är 11 och vet bättre, det är bara ofog.

Vi red intervaller igår. 6 st på rakbanan. Det hade regnat så underlaget var bra, precis lagom.

Efter första galoppen ner började konstrandet. Hisan skulle inte gå. Backade och lyfte lite fram. Jobbigt som bara den. Jag fick bli arg för att vi skulle komma dit jag ville. Sedan galopp ner och upp igen. Vid nästa intervall ner skulle han inte heller vända, det räckte tyckte han. Jag fick på nytt bli arg.
Galopperna var dessutom utan bjudning och vingliga. Suck och pust.

Jag tycker inte att ridningen är rolig alls när man måste ta igenom sådana här saker om och om igen. Då lessnar jag. Jag vill inte behöva bli arg på min häst när det har funkat tidigare.

Inte konstigt att inte hoppningen fungerar heller. Det kommer ju här av. Han ifrågasätter mig och på tävlingsbanan är det inte rätt plats att ta en sådan konflikt.

I tisdags var massören på plats. Hisan blev grundligt knådad och var tydligen mycket fin i muskularturen. Bara en liten låsning i två revben på höger sida. Det kommer troligen från bus i hagen.

I måndags var jag på möte och red inte själv.

Lilla då, min lilla solstråle.

Hon vilade i måndags och joggade i tisdags.

Hon var riktigt bra piggelin. Vi hade ett litet jobbigt möte med ett gäng som var ute och promenerade. De var galet farliga. De brukar ju inte vara där. :)
Sedan gjorde hon även osorterade bakbenshopp genom vattenpölarna som fanns längs ån.

Igår var vi inne på Jägersro och travade på milen. Den här gången var det rätvarv som gällde (vänstervarv). Det skapade lite problem då hon gärna tittade ner i diket vid innerspår och då åkte rumpan ut åt höger. Det i sin tur ledde till bekymmer med att springa rakt och då också att sätta fötterna rätt.

Så nu skall vi öva på att rakrikta oss. Jag har en lite idé om att vi skall tömköra på volter för att stärka upp sidorna.
Vi har ju inte direkt övat på vänstervarv tidagare då det alltid är högervarv på milen de dagar jag har åkt in.

Fast det får bli fredagens övning för i dag är det hoppträning som gäller.


Kommentarer
Postat av: Christian

Hej syssling! Förstår mer än väl att det är motigt just nu, men ge INTE upp!! Lägg in det sista av energin, så vänder det snart.. Gör nåt helt annat med Hisan några dagar, åk i väg och rid ut nånstans, ja du hittar säkert nåt.Tänk på det positiva, sänk kraven lite. Ibland får man göra det. Jag längtar tills om två veckor, DÅ ska jag upp på Nezzan igen :) kram

2012-04-26 @ 19:32:46
URL: http://cl.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0