Torsdagens hoppning

Det har redan hunnit att bli lördag vilket gör att det är hög tid att avhandla torsdagens aktiviteter på bloggen.

Igår var det i vanlig ordning vila för hästarna för övrigt.

Torsdagens övning var att kunna öka och minska galoppen på olika linjer men samtidigt behålla rytmen.

För att föröka tydliggöra detta har jag dagen till ära fixat en liten skiss. Jag är ju ingen fena på paint vilket är det program jag valde för att göra min skiss så håll till godo. ;)



Vi började med att under framridningen jobba med att öka och minska volten i galopp. När vi sedan började hoppa var det med fokus att hela tiden kunna komma in på den lilla volten i samlad galopp direkt efter språnget.

De linjer vi sedan hoppade var 1: oxer ur sväng, 4 språng räcke och tre språng räcke. 2: räcke in, 4 språng oxer och 4 språng räcke.

Detta varierades till olika banor. I linje 1 var avstånden lite trängre och i linje 2 åt det långa hållet.

Hisan svarde fint på övningen och från att ha varit lite platt i galoppen i framridningen blev han mycket hungrig på hinder och hoppade som bara den men mycket bjudning.

Hindren låg på max 1.10 denna gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0