Hoppträning

Vi fortsätter att jobba på att ändra galoppen och kontrollen. Hisan hoppade mestadels bra men bröt ut ett par gånger när jag blev osäker.
De första gångerna skulle jag rida in stort på en linje på 18m, 4 språng. Räcke in och oxer ut. Att han skulle komma in stort var för att han skulle bromsa själv mot oxern och hoppa upp sig mer därför.
Jag såg inte distansen vilket ofta händer och då smet han ut smidigt som bara den.
 
Det upprepades två gånger innan jag fick tag på honom.
Sedan hände det ett par gånger när jag red med lång anridning mot ett enkelt räcke. Det är det absolut värsta enligt mig. Jag ser aldrig distansen i de lägena. Jag vet inte alls varför... Och ungefär 2 språng innan ger jag omedvetet upp lite grann, då passar Hisan på att smita ut igen.
 
Det verkar på något sätt ljupt rotat hos mig. Kommer jag på böjt spår mot samma hinder brukar det inte vara något bekymmer men om det är lång anridning blir det pannkaka.
 
Efter lite vägledning av Tord gick det i och för sig bättre men jag begriper inte varför jag alltid skall göra samma fel... jag borde lära mig... eller hur?
 
Jag tyckte nog att Hisan var lite loj idag. Jag fick smacka en massa på honom för att han skulle gå fram ordentligt. Inte för att han hade stannat om jag inte hade gjort det men då hade han tappat för mycket energi.
Sist vi tränade fick jag hålla i mig så han laddade.
Det kan vara den misslyckade tävlingen förra veckan som sitter i. Men i så fall tror jag att vi löste det under träningen idag.
Jag berättade för Tord om misslyckandet. Han tyckte att vi skulle ut på någon tävling till för att inte avsluta så. Men jag är tveksam. För mig är sässongen över. Jag är inte ett dugg sugen på att ge mig ut på tävlingsbanan något mer. Däremot skulle jag gärna rida någon mer Pay & Jump i vinter men just nu har jag inte hittat någon. Troligtvis dyker det väl upp någon.
 
Idag fick Lilla vila, välförtjänt för henne. Om jag lyckas byta sitsen på vagnen i morgon i mörkret så kan hon få skritta en runda.
Har jag skrivit hur mycket jag hatar mörkret så här års?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0