Fysiologi

I fredags var massören ute igen till Lilla. Han var mycket nöjd med hur hon musklar sig. Hon sätter just nu rejäla ryggfiléer och överlinjen är på gång. 
Hon hade lite känningar i höger sida i bog och bäcken. 
Hans förklaring är travovalen. När hästarna springer fort i doseringen får de bäst grepp med inner bakben. Det andra slirar i doseringen och därför bildas spänningar. Han säger att han märker detta på alla travhästar han behandlar. Galoppörerna har en liknande problematik som beror på att de alltid går snabbt i samma varv, höger bak blir då svagare. Det stämmer nog bra, Hisans högergalopp har alltid varit svagare. Det kan ju härröra från det även om det är bra länge sedan han kom från galoppen nu. 
 
Vi diskuterade även käkens vara och inte vara och hjälptyglar och hjälpmedel i allmänhet. 
 
Vad han sa som jag tror på är att det kan vara så att Lillas korta hals ligger henne lite i fatet. Hon har ju en sådan lätthet i gången men i och med att hon har så kort hals måste hon träna upp sin koordination mera innan hon kommer att kunna trava så där riktigt fort. Hästens balans sitter nämligen vid basen av halsen. 
 
Därför kommer jag fokusera på det där med koordination med henne. Bomträning med andra ord. Nu är det säkert många travtränare som kommer att idiotförklara mig men jag tycker att det verkar logiskt. 
 
Kondition och koordination. Som sagt det får ta den tid det tar. 
 
Hisan vilade, det regnade...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0