Fredag

Igår orkade jag faktiskt träna hästarna lite i stallet efter jobbet. Eller Hisan tränade ju inte direkt. Vi skrittade i 10 minuter och sedan fick han äta gräs i 20 minuter ungefär. Jobbigt liv. 
 
Lilla och jag var på ridbanan igen. Hon börjar begripa det där med volter nu. Jag har också börjat introducera en övning som vi ofta har som uppvärmning i hoppningen. Den kallas öppna/stänga. 
Det är inget komplicerat och lämpar sig bra i skritt. 
När Hisan och jag hoppar använder vi den för att komma åt ytter i svängar. 
 
Först låter man yttersidan vara öppen och hästen går ditåt, sedan stänger man ytter och får hästen med sig. Hisan brukar få göra övningen i alla gångarter och ofta han den användas i en serpentin eller längs långsidan där han går I öppna för att sedan stängas till en 10m volt och tillbaka ut i öppna. 
 
Lilla får inte göra så avancerade grejer än utan här leker vi lite på stora volterna med något steg öppna och sedan stänger vi för att bevara voltens form. Vi byter även volt och öppnar och stänger då. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0