Mängdträning och miljöträning

I förmiddags åkte jag in med Lilla till Jägersro.
 
Hon gick ett jobb på milen. Totalt gick hon 8km där 6,5km var jogg.
Just nu är det mängdträning som gäller för hennes del. Det är att jogga på travspråk och vi joggade 4 varv på milen. Det första varvet var i skritt.
 
Lilla på milen. Jag har modifierat galoppfilten så att den håller sig kvar under selen. Den har krupit bakåt tidigare och jag har funderat på hur jag skulle lösa det utan att förstöra det i fall jag vill använda det med sadel.
Resultatet blev en liten ögla i framkant som läggs runt metallgrejen som man fäster checken i.
Den kommer då mitt framför framvalvet på sadeln och är inte i vägen.
Hon skall fortsätta mängdträna ett tag till och så kanske vi kör något provlopp framåt slutet av februari. Beroende på hur det faller ut så beslutar jag om hur vi fortsätter sedan.
 
Jag pysslade också med Uffes hästar när jag var inne så det tog ett bra tag att bli klar där inne.
 
Ridning av Hisan stod också på schemat idag.
 
Jag hade planerat lite lätt trim i ridhuset men det blev miljöträning av det.
Det kom nämligen in ett vagnsekipage där. Hisan är ju lite speciell när det kommer till häst och vagn. Vissa går bra och andra är komplett livsfarliga. Jag kan inte på förhand veta vilka som är vilka. Det här ekipaget gick bra...
 
Så vi red runt och koncentrerade oss på att vara lugna och avslappnade i stället för att göra normalt trim. Det var nämligen också en gul häst i ridhuset med extrema knälyft... den var farlig att möta till en början.
 
Hisan uppförde sig ändå bra, han blev bara lite spänd när det var lite läskigt men slappnade sedan av och jobbade riktigt bra under förutsättningarna.
Vi får trimma lite mer seriöst i morgon i stället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0