Varför har jag häst? - fundering del 1

Varför funderar jag ens över det?
Jo, jag har på sista tiden börjat undra varför jag lägger ner all den tiden på att vara i stallet som jag gör. Det som är viktigt för mig när något kostar så mycket som det gör och tar den tiden i anspråk som hästen är att det är roligt. Det är så mycket lättare att motivera sig då och att ta alla uppoffringar.

Vad är då roligt?

För min del är inte uteritter eller pyssel i stallet det viktigaste. Jag tycker att det är bra mycket roligare att träna och tävla. Det är därför jag har valt de hästindivider som jag har. Det är också därför jag inte känner att en gård med stall att sköta helt själv är min grej. Jag vill kunna lämna hästen och vara i staden. Kanske hade det gått att sammanföra detta även på andra sätt men nu har jag löst det så. Varför jag har egen häst och inte nöjer mig med att rida på ridskola då är just för utvecklingen. Jag vill utvecklas i det jag gör. Sätta upp mål och försöka uppnå detta.

Det är också att tillsammans spränga fram i galopp med Hisan eller susa fram bakom Lilla, jag älskar farten. Att tillsammans övervinna hinder, känna adrenalinet när det man förutsatt sig gick att klara av.

Är detta konstigt då?

Troligtvis inte, men många gånger kommer mina önskemål om hur livet skall te sig i konflikt med varandra. Det går ju inte att sticka under stol med att jag hade kunna bo annorlunda utan hästarna. Det hade blivit mer pengar över, fler resor, mer kläder shoppade... etc.

Men varför satsar jag inte på något mindre kostsamt som man kan tävla och träna?

Det är nog för att den där speciella kemin som finns mellan människa och djur när man utför något tillsammans på tävlingsbanan inte går att hitta så lätt inom andra sporter. Sedan är jag kanske inte världens mest sportiga människa heller.

Men nu har jag ju det jag önskar, vad gnäller jag om?

Jag har under det gångna året funderar på om det är så självklart det jag gör. Ur mitt perspektiv är det ju det men det är ju inte bara mig det gäller. Hästarna har ju också en stor del i det hela.

Jag har aldrig under de åren jag har tränat och tävlat med Hisan tvivlat på om jag gör rätt. Jag inbillar mig att vi har det roligt tillsammans på de flesta tävlingar även om vi inte alltid är överens om hur hindren skall övervinnas eller i fall man skall ta i eller hasa sig runt en dressyrbana. Hisan har alltid ställt upp och varit tillfreds. Har han inte varit med på något har jag avbrutit, ibland också för säkerhets skull.

Det är mer Lilla jag tänker på. Vad är rimligt att kräva av henne?

Jag hade flera funderingar runt tvåårstävlande förra året. Jag läste proppar och resultatlistor och kom fram till att jag inte skulle forcera något gå ut så tidigt. Kapaciteten hade nog funnits där och kanske också resultaten. Men till vilket pris?

Hisans tävlande har aldrig inbringat någon inkomst, snarare enbart utgifter. Lillas tävlande kan inbringa inkomst på ett helt annat sätt. Men till vilket pris?

Jag har inget svar på den sista frågan utan det är det jag funderar på just nu.

Varför har ni häst?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0