Dagens hoppträning

Torsdag idag och det betyder hoppträning.
 
Hisan var till en början lite stel och trög i kroppen men det var säkert lite mjölksyra från gårdagens galopp i Vomb.
Så snart han kommit igång och galopperat sig varm så släppte det.
Vi var också lite sådär de först sprången men det blev bättre, för att inte säga kanonbra. ;)
 
Vi hoppade en linje med oxer in och så 26 meter till ett räcke med vattenmatta och så stod där en trippelbarr på diagonalen.
Övningen vi gjorde idag var ingen superteknisk histora utan mest för att kolla av att vi kunde galoppera på med utomhusgalopp och distansen 26 meter var för att det var en vanligt förekommande utedistans. Den är lite mitt emellan men skulle ridas på 6 språng.
För Hisans del är det till och med på gränsen till trångt om han är ordentligt framme.
 
Hindrena blev snabbt maxade men det behövde vi för vi skall tävla till helgen och skall jag kunna rida 1.20 då måste jag kunna hoppa det på träning.
Och det gick bra. Trippelbarren låg till och med på 1.25 när vi tog den sista gången.
 
Rätt lång var den...
 
Jag lyckades få igång Hisan så pass att jag verkligen kände det där drivet i galoppe och att han faktiskt var på bakdelen. Då är det bara att hålla i det där och styra för han suger tag i hindren då (men man får aldrig tappa benen... för då stannar han).
 
Jag slutade efter att vi hade hoppat en liten bana där Hisan visade bjudning. Jag ville verkligen ha de där fina sprången i kroppen inför tävlingsdagarna.
 
Jag har anmält honom till 1.10 på lördagen och på söndagen kör vi två klasser 1.10 och 1.20.
Jag hoppas verkligen på fint väder och ingen blåst så att Hisan känner att han vill ge gärnet.
 
Lilla vilade idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0