God fortsättning

Då var julen över och hästarnas korta vila på två dagar är slut. 
 
Det har kommit snö och är frostgrader ute. Jag gillar inte kyla men den här gången är det lite positivt. Gödselstacken är inte längre ett träsk utan det går att gå på den och köra kärran utan att sjunka ned i den. Alltid något. Men. I stället fryser man ihjäl framför allt om händerna när man pysslar. Och det är bökigt att hantera det mesta med dubbla vantar till och med att packa höpåsar blir onödigt omständigt. 
 
Nåväl, båda hästarna kan ridas i ridhus. Det är för tur det för det går inte att rida ut. Det är till och med svårt för dem att gå på vägarna från stallet till ridhusen för att det är så knöggligt och isigt. Båda blev broddade idag för övrigt. Det är snöfritt i hagarna men på vägarna är det inte halkfritt. 
 
Lilla var fin att rida. Jag skall öka på hennes trav nu i veckan. Målet är att hon skall kunna trava som en ordinär ridhäst i ridhuset mot slutet av veckan. Nästa vecka skall det bli plus igen, om nu prognosen håller. Då skulle hon kunna jogga för vagn ute igen. Om det nu inte går så får jag jogga henne för sadel på täckta banan. Jag skulle dock föredra att köra henne om hon skall jogga. Ett annat alternativ är ju att köra in henne till Jägers. Men jag är lite osäker på om jag klarar att baxa upp vagnen på sälpet med nin rygg. Vi får se hur det går. 
 
Hisan var till en början lite loj när jag red honom. Jag gjorde övningen som Linda lärde oss där han nästan trampar i skritten och sedan fick explodera i galopp över en bom. Nu hade vi ingen bom med det gick ju bra att galoppera ändå. Det där tycker Hisan är kul. Han blev faktiskt riktigt fin och med på noterna. Lite för med på noterna till och med. Jag tyckte att det blev för bra och avbröt passet. Jag är som jag sagt innan inte på topp med ridningen. I morgon skall jag ta honom på töm så att han kan få galoppera av sig utan en harig matte på ryggen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0