Vagnen

Idag dammade jag av vagnen igen och spände för Lilla. 
 
Jag ag har tagit isär och putsat alla hennes grejer så det var en hel del saker att leta rätt på och sätta ihop innan vi var klara. 
 
Vi hade sällskap med oss också. Mest för att jag ville ha med en annan lugn häst också plus att jag fortfarande är lite osäker på min hand. 
Jag hade inte behövt oroa mig ett dugg. Lilla var lugn och skrittade på fint. Vi testade att trava lite på vägen tillbaka och hon var lugn då också. Hon bad om att få springa fortare och var pigg med lugnade sig av en lätt uppmaning. 
 
Jag provade även det nya bettet i körningen och jag tror att det kan vara helt rätt i och med att det inte kan böja sig och är flexibelt ändå. Jag hade en mjuk kontakt och jag upplevde inte att hon gapade mot det. Men sedan har jag sällan haft bekymmer med henne hemma heller.
Nu skall jag passa in pullarnosgrimman för den är lite stor eventuellt får jag skaffa en minde om det inte fungerar. Sedan är det upp till bevis när vi kommer in på banan men det är långt tills vi skall in där. 
 
Jag tror ridningen är helt rätt också. Hon känns liksidig, stark och problemen jag hade tidigare med att hon spänner emot ena tömmen och inte vill böja sig i halsen finns inte lägre. Tolka inte detta som att jag vill ha henne böjd eller försöker få till en böjning i henne i vagn. Det är bara det att hon skall följa mina tömtag och inte streta emot. Jag tolkar det som att det finns något som de håller emot när de inte följer med tömtagen, en låsning eller liknande. Hästen skall känns mjuk även i vagn, precis som den där känslan man vill ha när man rider, att hästen är mjuk och formbar.
 
Nu har hon ju vilat och tagit det lugnt länge men undan för undan skall vi igång nu så då tror jag på ridningen som ett komplement. Och så skall vi ju försöka lära oss det där med galopp också. Det kommer nog så småningom. 
 
 
Vi hade härligt januariväder idag med sol. Än värmer den inte men den är så oerhört välkommen oavsett. 
 
Hisan an har vilat idag. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0