Hinknisse

Igår var jag verkligen uppe med tuppen, eller kanske till och med innan tuppen. Klockan ringde vid 4 i den stugan vid Osbysjön där jag övernattade. 
 
Vi skulle upp och titta på starten till SM i distansritt som skulle gå i Glimåkra. Det var intressant att se hur allt fungerade och teamen som elitryttarna hade med sig. Det var lite som pitstop på formula1 när hästarna kom in till veterinärbesiktningen. Teamet samlades runt och sadlade av och gav hästen vatten, omvårdnad och svampade den på nolltid. 
 
Vid andra check pointen tidigt på morgonen, här får hästar och ryttare vatten.
 
Jag studerade hur det gick till runt allt för nästa år har jag en tanke om att starta Lilla i distans. Dock blir det inga så här långa lopp, SM är 16 mil, utan enbart 4 mil för henne.
 
Min kusin startade också sin häst Morgan i 40km clear round så jag fick direkt sätta mig in i hur allt fungerade runt om och testa det i praktiken. Hinknissar kallas de som är hästskötare under distanstävlingar. 
 
Hästarna får sitt startnummer skrivet på baken
 
Här bär det av efter vattning vid en check point, det kallas för att grooma på distansiska
 
Inför veterinärgrinden; pulsning, veterinärcheck och paus mitt i
 
Det gick bra för kusinen. Clear round betyder att man skall klara veterinärkollerna, före, mitt under och efter, och rida på en optimaltid. Hon klarade tiden fint och Morgan visade att han kunde komma ner i puls snabbt efter avslutade 40km.
 
 
Vi hade suveränt väder hela dagen och blev bara lite myggbitna medan vi väntade in hästarna på de olika platserna. 
SM visade sig bli en rafflande uppgörelse där ryttarna gick i mål först på kvällskvisten. Så länge stannade inte jag kvar tyvärr.
 
Lilla fick vila igår men nu kör vi igång igen och laddar inför distansstarterna nästa år..
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0