Helg

Jag har hunnit med mycket i helgen. Hästarna är tränade men inte riktigt enligt den ursprungliga planen för båda. 
 
Igår hade jag först tänkt åka in till Jägers med Lilla. Men tiden blev knapp och jag fick heller inget sällskap att träna med på en tid som jag kunde så jag stod över. I stället fick det blir ett varv rungt årundan för henne uppsuttet. Jag stod i fältsits nästan hela rundan vilket känns i benen kan jag meddela. Jag valde inte fältsitsen för att det skulle gå fort utan för att hon blir schwungigare då helt enkelt.
 
 
Hisan och jag var i Vomb i lördags och galopperade tillsammans med Marie. Hisan har ridits lite väl mycket på bana och i ridhus på sistone, men det skall det bli ändring på nu när det blir fler ljusa timmar efter att jag slutat jobba på kvällarna. 
 
 
Vomb bjöd på helt underbart väder och hästarna skötte sig helt super. Det är så härligt när man kan ligga och rulla i galopp sida vid sida och snacka om ditt och datt med sitt ridsällskap. 
 
Idag hade jag en liten tanke på att jag skulle åkt in till Jägersro i stället eftersom det inte blev av i lördags. Men jag lade ner den tanken. Mycket för att jag faktiskt skall försöka mig på att få sällskap när jag skall in. Inte för att jag skall sitta och vänta ut det om det inte går heller men jag skall ge det ett par chanser till först. Men nästa lördag blir det inte för då är det V75 som går av stapeln. Kanske kan jag åka in på söndag. Vi får se helt enkelt. 
 
Lilla gick i stället ett skrittpass i paddocken. Det är styrketräning för hennes del så vi höll inte på så länge. Kvalité framför kvantitet som det så fint heter. Hon var superduktig. 
 
Hisan fick gå årets första dressyrpass ute. Vi övade rakriktning genom att ta sikte på staketstolpen tvärs över banan och använda det som fokus och mål. Bitvis var inte herrn med på noterna alls utan flaxade iväg hej vilt med bogar och rumpor men när dessa var insamlade fungerade det fint. Vi red även en stolp innanför spåret i trav för att inte hänga på staketet. Det fungerade också bra när väl alla bogar och rumpor var på plats (jag lovar att han kan ha typ 50st minst av varje sort när han sätter den sidan till). Galoppjobb blev det på volt med ökningar på långsidorna. 
 
Han jobbade bra och var till och med lite svettig efteråt i vårsolen. Fokus var dessutom över förväntan. Annars kan han ju hitta på att något hörn är läskigt när man är ute eller att han kan reagera på allt möjligt utanför paddocken men inte idag. Sådant fokus gillar vi skarpt. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0