Pay & jump

Hisan och jag var iväg på Pay & Jump i Lund igen.

Det gick väl så där, vi fick ett stopp på tredje hindret. Jag är mäkta irriterad på mig själv för det.
 
Om jag då analyserar vad som hände. Vi kom på halvdistans till hindret och egentligen borde Hisan ha kunnat klippa i och hoppa ändå, det var ju bara 90, men nu gjorde han inte det. Troligvis för att att jag frös och inte hade benen om ordentligt. Jag kände mig liksom helt urvattnad och matt i anridningen.
 
Jag har funderat hela natten på varför och det finns ett par anledningar:

- Jag har varit sjuk sedan i december och förkylingarna har avlöst varandra. Jag är inte riktigt frisk än så att jag känner mig matt beror troligtvis på att jag har så grymt kass kondition nu.
- Det var årets hittils varmaste dag igår och varesig jag eller Hisan hade liksom hunnit vänja oss vid temperaturen.
- Jag har helt tappat avståndskänslan under hoppuppehållet som vi har haft. Jag ser helt enkelt inte distanserna. Jag borde liksom ha rättat det där flera språng innan. I språnget innan vi skall hoppa av där jag inser att vi kommer att behöva hoppa av stort där är det för sent helt enkelt. Vi har inte rätt tryck i galoppen för det och framför allt går det inte att glömma benen i det läget.
 
Min tränare brukar säga att det går inte att komma fel. Man kan komma nära, stort, snett eller på en prefekt avsrångspunkt men fel kommer man aldrig.
För att komma till rätta med detta så måste jag rida mer bommar. Jag får helt enkelt se till att släpa fram sådana och galoppera massor över dem framöver.
Sedan måste jag få till träningar också, men just nu har vi ingenstans att vara och träna så det är svårt.
 
Sedan är det det där med kondisen. Den måste jag ta tag i för det är inte ok att bli helt slut efter åtta språng bara. Inte ok alls.
 
Innan pay&jumpen skrittade jag Lilla på ridbanan. Hon fick öka och minska steglängden i skritt och göra sperpentiner och halter. Duktig var hon som vanligt.
 
Idag blir det en längre ritt med henne. Kondisen skall tas tag i och hon skall vänjas in vid längre pass med ryttare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0