Äventyr

Idag har jag och Hisan varit iväg på äventyr igen. Vi har tränat för Linda och varit iväg ända till Halmstad. 
 
Vi gjorde skänkelvikningar och avslutade med ett litet skutt över en bom på 20cm. Jag fick öva på att få med bakdelen genom att leda med motsatta tygeln mot riktingen vi skulle i. Knepigt det lät men det fungerade fint. Jag fick även använda min skänkel rätt genom att se till att låret inverkade och bäckenet drev i riktningen vi skulle till. 
Det låter rörigt i skrift men jag skriver det endast för att komma ihåg själv, inte för att förklara. Det skall bli spännande att se om jag ens förstår vad jag själv har skrivit om så där ett år eller så. Jag återkommer på den punkten. ;)
 
Genom skänkelhjälpen kom vi fram en förmodad lösning på mina bekymmer med höften. Jag har alltid varit väldigt högerfotad men nu efter skadan har jag fått lite bekymmer och blivit rättad en massa gånger hos sjukgymnasten. 
Baserat på vad vi märkte vid ridningen idag så är det nog så att det är vänsterbenet som är orsaken, jag är ju högerfotad. Att högern krånglar beror nog på att högern är starkare och därmed får jobba mer och blir "trött". Vänstern som inte jobbar lika mycket blir istället fräschare när det kommer till till exempel ridning. 
Lösningen i ridningen blir att fokusera på vänster sittben och att "sätta fast det i sadeln". Utanför ridningen får jag nog tänka på att inte belasta högern så mycket. Inte stå och hänga på det benet till exempel.
Hoppas nu att detta är nyckeln och att jag kan bli mer jämn. Hisan och Lilla vill ha en jämnare matte, det är jag säker på.
 
Lilla fick för övrigt gå en runda jogg på en mil innan jag åkte. Hon skulle ju vara själv en massa och då är det bättre att ha jobbat av sig lite energi. Annars kanske en sådan som Lilla blir lite för nyfiken på vad som finns utanför hagen. 
 
Dagen i bild
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0